Recensie: Mijn zusje RECENSIE

Perla is een Sintimeisje. Zij en haar familie reizen met hun woonwagens van de ene naar de andere plek in Duitsland. Ze zorgen voor brood op de plank door spulletjes te verkopen of te ruilen, de toekomst te voorspellen of muziek te maken. Toch is hun leven niet zo vrij als men doet vermoeden. De laatste tijd worden ze steeds vaker weggestuurd van hun standplaats; mensen wantrouwen de zigeuners en maken hen uit voor leugenaars. Dat haar familie het steeds moeilijker krijgt ondervindt Perla ook wanneer zij, tegen de Sintigebruiken in, naar school gaat om te leren lezen en schrijven. De Hitlerjugendmeisjes laten haar en haar Joodse vriendin Elsa niet met rust. Op de achtergrond neemt de oorlog steeds meer grillige vormen aan. Lukt het Perla en haar Sintifamilie om te ontsnappen aan het lot dat hen te wachten staat?

De omslag van het boek is veelbelovend. Het belooft een meeslepende en ontroerende roman voor jonge lezers. Dat is dan ook precies wat je krijgt. De auteur creëert sfeer en mooie beeltenissen, waardoor het verhaal van Perla en haar Sintifamilie echt tot leven komt. Het boek leest dan ook als een trein. Wegleggen was voor mij in ieder geval geen optie. De personages en het leven van de Sinti zijn goed uitgewerkt: geloofwaardig en oprecht. ‘Fijn’ om een keer een jeugdboek over de Tweede Wereldoorlog te lezen met een compleet andere invalshoek. De focus ligt, in het eerste deel van het boek, voornamelijk op het leven van de Sinti, hun tradities en gebruiken. Op de achtergrond zijn de beginselen van de oorlog merkbaar, maar dit had wellicht iets meer naar voren mogen komen. Voor mij kwam de ommezwaai naar het tweede deel dan ook een beetje plotsklaps. Toch bleef ik gedurende het verhaal constant benieuwd naar de belevenissen van Perla. Andere spanningselementen zijn de titel die pas laat wordt verklaard en de tweede verhaallijn die af en toe om de hoek komt kijken. Mijn zusje is niet alleen een mooie oorlogsroman voor jonge lezers, maar heeft ook een noemenswaardig educatief gehalte. De verklarende woordenlijst achter in het boek is dan ook een goede toevoeging.

Mijn zusje

Inez van Loon

30 maart 2015

ISBN 9789044824001
    Uitgever Clavis
    310 pagina's

Clavis

1  2  3  4  5

Zon- of rustdagen, het maakt geen verschil. Voor Perla en haar familie bestaan alleen de seizoenen. Ze leven bij de dag, kijken zelden vooruit of achterom. Het verleden onthouden ze aan de hand van belangrijke gebeurtenissen: 'De zomer dat Tsjawo werd geboren' of 'het jaar van de Hitlerjugendjongen'. Politiek interesseert Perla's familie niet. Maar toen ze vannacht in bed lag, hoorde Perla gedempte stemmen nog heel lang praten over de man die Hitler heet.

Perla en haar Sintifamilie trekken in woonwagens door Duitsland. Ze leven volgens ongeschreven wetten en eeuwenoude tradities. De mannen in de familie zijn muzikanten, de vrouwen venten en voorspellen de toekomst. Maar Perla wil ook graag leren lezen en schrijven. Als het leven steeds moeilijker wordt, moeten Perla en haar familie vluchten. En dan breekt de oorlog uit ...

Een meeslepende roman over de manier van leven van Sinti en het vaak vergeten leed van zigeuners tijdens en na de Tweede Wereldoorlog. Voor lezers vanaf 11 jaar.