Recensie: De Honderd: Thuis RECENSIE

In Thuis zit Glass in één van de transportschepen onderweg naar de aarde. De Honderd zien vanaf de aarde de schepen neerstorten en besluiten onder leiding van Clarke een reddingsmissie te ondernemen. Al gauw blijkt dat de komst van de Kolonie niet is wat De Honderd hadden gehoopt. Voor Bellamy dreigt er gevaar als blijkt dat vicekanselier Rhodes er op uit is Bellamy te laten boeten voor zijn daden op het ruimteschip. Waar Wells de natuurlijke leider op aarde was, is hij nu gedwongen te luisteren naar Rhodes. Clarke wil nog altijd het liefst op zoek naar haar ouders. Met Rhodes en de bewakers terug op aarde dreigt het dagelijkse leven van De Honderd een kopie te worden van hun leven in de ruimte en moeten ze alsnog vechten voor hun vrijheid.

Als fan van de boeken (en van de tv-serie, al is die verhaallijn anders) kon ik niet wachten op het derde en laatste deel van De 100-trilogie. Ik was ontzettend benieuwd hoe het verhaal af zou lopen. Zoals we van Blossom Books gewend zijn, is de cover in elk geval weer prachtig. Hoe zit dat met de inhoud?

Thuis is een geweldige afsluiter van een even geweldige serie. Het verhaal was ontzettend spannend, er lag overal gevaar op de loer. De dreiging van buitenaf is nog steeds aanwezig. Bovendien zorgen de volwassenen die op aarde aankomen voor heel wat opschudding in de zorgvuldig opgebouwde maatschappij van De Honderd. Ik heb me kapot lopen ergeren aan de verschrikkelijk nare vicekanselier Rhodes. Wat had ik een hekel aan die vent! Ik vind het heerlijk als het een auteur lukt om een personage te creëren dat zulke heftige reacties bij me oproept.

Ik heb enorm genoten van het verhaal, de verschillende gebeurtenissen en plottwisten. Wel was ik het niet helemaal eens met een bepaald aspect van het einde omdat ik daardoor het gevoel kreeg dat Morgan iets te hard probeerde voor alles en iedereen een happy end te creëren. Bovendien is zeker nog niet alles opgelost, er zou gemakkelijk nog een vierde deel kunnen komen. Maar desondanks vond ik het een heerlijk boek vol actie, spanning en avontuur en heb ik met een zeer tevreden gevoel het boek dichtgeslagen.

De 100. Thuis

1  2  3  4  5

Het derde boek begint waar Dag 21 ophield: met de evacuatie van de Kolonie uit het ruimteschip. Als de transportschepen neerstorten op de Aarde, leidt Clarke een grote reddingsoperatie. Ze weet dat haar medische kennis hard nodig is, maar wil eigenlijk ook op zoek naar haar ouders, die misschien nog in leven zijn en zich ergens op Aarde bevinden. Bellamy houdt zich afzijdig, bang dat de Kolonie hem alsnog zal straffen voor zijn misdaad, maar niet in staat om zijn nieuwe leven en Octavia helemaal in de steek te laten. Wells hoopt dat hij zijn vader zal vinden tussen de overlevenden uit de transportschepen. En ondanks haar verdriet om haar moeder, is Glass dankbaar dat ze nog leeft en blij dat ze eindelijk samen kan zijn met Luke.

Ook de vice-kanselier heeft de crash overleefd en onder zijn leiding lijkt het leven op Aarde een kopie te worden van het leven in de gevangenis van het ruimteschip. Hij behandelt de 100 als criminelen, sluit Bellamy op voor het neerschieten van de kanselier en lijkt zelfs een executie te plannen.

Clarke, Glass, Bellamy en Wells zullen alles op het spel moeten zetten voor hun vrijheid.