Recensie: Ga heen, zet een wachter RECENSIE

In het vervolg van ‘To kill a mockingbird’ is Scout opgegroeid tot een dame die voortaan Jean Louise wordt genoemd. Ze heeft het stadje Maycomb achter zich gelaten om een leven op te bouwen in New York, maar voor 2 weken lang is ze weer te vinden in het dorp waar ze opgroeide. Opnieuw steken de rassenproblemen de kop op, en ook Jean Louise voert een oorlog met zichzelf die ze maar niet lijkt te overwinnen.

Er wordt veel verwacht van de opvolger van zo’n klassiek boek. Dan is het lastig om hieraan te voldoen. Als vanzelf verwacht je een waardig vervolg, en je hoopt vurig dat het nieuwe boek verder gaat waar het oude destijds gebleven is. Helaas is niets minder waar. Er wordt een reusachtige tijdsprong gemaakt en de mensen in het dorpje Maycomb zijn weliswaar ouder, maar dezelfde problemen teisteren het stadje nog. Eigenlijk zijn het ook opnieuw dezelfde lessen die er geleerd worden, en dat kan tegenvallen als je iets anders verwacht had.

Daarbij zorgt de schrijfstijl ervoor dat het lastig is om door dit boek heen te komen. Er worden vergelijkingen gemaakt met personen en dingen die weinig mensen zullen kennen, waardoor je de essentie van het verhaal af en toe niet helemaal meekrijgt. Daarbij wordt er vaak gebruik gemaakt van lange kettingzinnen, wat het lezen er niet makkelijker op maakt.

Nog frustrerender is dat dit boek zich nóg meer richt op de politieke onrust in het stadje. Dit in combinatie met uitspraken die je terug kan vinden in de bijbel, maakt het moeilijk om het te behappen. Doordat het af en toe net wat te ingewikkeld is, en omdat vele mensen gewoonweg de kennis niet bezitten om sommige informatie te begrijpen, is het boek zware kost. Het gevoel dat je de essentie van het verhaal niet helemaal meekrijgt, is erg groot. Jammer.

Helaas komt daar ook nog eens bij dat er weinig tot niets gebeurt in het boek. Er hadden net zo goed 100 bladzijden geschrapt kunnen worden, en het verhaal zou nog steeds redelijk te volgen zijn. Er zit geen spanning in en zelfs een vleugje humor is te veel gevraagd. En het plot? Dat stelt ook niet veel voor.
Een boek dat zijn verwachtingen niet waar kon maken.

Ga heen, zet een wachter

Harper Lee

30 juli 2015

ISBN 9789023497820
    Uitgever De Bezige Bij
  • Ondertitel:

Het vervolg op Spaar de spotvogel

De Bezige Bij

1  2  3  4  5

In Ga heen, zet een wachter komen vele personages uit Spaar de spotvogel voor, maar het verhaal speelt zich twintig jaar later af. Jean Louise Finch (of Scout, zoals ze wordt genoemd) keert terug naar haar geboorteplaats Maycomb om haar vader te bezoeken. Wanneer ze haar vaders kijk op de maatschappij probeert te doorgronden, wordt ze gedwongen persoonlijke en politieke dilemma's onder ogen te zien. Daarbij moet ze haar gevoelens onderkennen omtrent de plek waar ze haar jeugd doorbracht. Harper Lee laat in deze roman zien hoe de personages uit Spaar de spotvogel zich aanpassen aan de turbulente gebeurtenissen die Amerika halverwege de jaren vijftig transformeerden. Het ontroerende en meeslepende Ga heen, zet een wachter biedt een fascinerend nieuw perspectief op Harper Lee's moderne klassieker en is een uitmuntende roman op zichzelf.

• De boom die een wereld was - Yorick Goldewijk

• Tussen twee kwaden - Laura Diane