Recensie: Over de grens RECENSIE

Sinds een afschuwelijke nacht die ze zich zelf niet meer kan herinneren, staat Echo’s leven op z’n kop. Haar thuissituatie is niet makkelijk en op school is ze van populair in een outsider veranderd. Wat is er toch gebeurd tijdens die nacht? Als haar nieuwe therapeute haar een bijbaantje aanbiedt om geld te verdienen en zo de auto van haar overleden broer Aires op te knappen, neemt ze dat maar al te graag aan. Maar zodra de foute, gevaarlijke Noah Hutchins, die ze bijles moet gaan geven, haar leven binnenwandelt, verandert alles. Echo weet dat ze bij hem uit de buurt moet blijven, maar Noah lijkt de enige te zijn die haar echt begrijpt en op een afstand blijven blijkt al snel zo makkelijk nog niet.

Ik kijk al uit naar Over de Grens sinds ik wist dat het boek vertaald zou worden. Ik kon dan ook niet wachten tot ik het boek eindelijk kon lezen! En het heeft zeker niet teleurgesteld. Ja, de basis van het boek is misschien cliché, maar dat kon me eigenlijk weinig schelen. Ik heb het boek in één zitting uitgelezen en van elke pagina genoten!

Over de Grens is geschreven vanuit het perspectief van zowel Echo als Noah. Ik was aan het begin even bang voor herhaling. Gelukkig herhaalt McGarry bij het overspringen van personages scènes niet, maar gaat ze verder waar de verhaallijn gebleven was. Ik vond prettig dat je van beide personages gedachten, problemen en gevoelens meekreeg. Hierdoor kon ik me goed inleven in Echo en Noah en had ik echt het gevoel dat ik ze leerde kennen. Ik vond ze ontzettend leuk samen!

McGarry heeft een erg prettige schrijfstijl. De pijn en problemen waar beiden mee worstelen kwamen erg realistisch op me over. Vooral Echo’s verwarrende herinneringen die langzaam naar boven kwamen vond ik erg goed beschreven. Ik bleef de pagina’s maar omslaan: ik moest weten hoe het met Noah’s probleem af zou lopen en wat er nou precies met Echo gebeurd was.

Kortom, Over de Grens is een heerlijk meeslepend verhaal dat ik absoluut aan zou raden! Ik kan niet wachten op het volgende deel over Beth, een vriendin van Noah, dat in september 2015 verschijnt.

Over de grens

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Niemand weet waarom de populaire Echo opeens een outsider is geworden. Wat er die afschuwelijke nacht is gebeurd, kan ze zich zélf niet eens meer herinneren, maar de gevolgen zijn duidelijk. Op school ontwijkt iedereen haar, en haar strenge vader houdt haar voortdurend in de gaten. Maar als Noah in zijn zwartleren jack haar leven binnenwandelt, verandert alles. Hij zou fout zijn, een player, gevaarlijk zelfs. Toch heeft Echo het gevoel dat hij de enige is die haar begrijpt...