Recensie: Getelde dagen RECENSIE

Het verhaal gaat over Remie en Laurens, ze zijn gelukkig getrouwd, wonen in een mooi groot huis, en hebben twee jonge kinderen, Pelle en Alex. Remie heeft een succesvolle carrière als architect, en Laurens zit in de Politiek. Beide hebben ze het erg druk met hun baan en hebben daarom een au pair voor de kinderen geregeld, ze heet Elise en ze is een rustig meisje, Laurens omschrijft haar liever als de ´jongere versie van Remie´. Wanneer Laurens genoeg krijgt van de sleur waar hij in zit, besluit hij een affaire te hebben met zijn collega. Remie heeft dit door en besluit ook een affaire aan te gaan met een oude vlam uit het verleden.

Door de leugens en de affaires belandt het stel in een vechtscheiding, wat ze echter zijn vergeten is dat ze hun kinderen hier ook in meenemen. Doordat al hun tijd en energie ergens anders in wordt gestoken, merken Laurens en Remie niet dat hun kinderen zijn ontvoerd. Remie begint te snappen wat ze allemaal heeft gedaan en wil haar kinderen  zo snel mogelijk terug, ze wil het allemaal recht gaan zetten en overnieuw beginnen, Laurens is juist kalm en sust Remie de hele tijd. Remie vraagt zich af of het Laurens überhaupt wel interesseert? Of weet hij soms meer dan dat hij laat merken?

De schrijfster van dit boek, Siska Mulder is journaliste en ze werkt voor meerder tijdschriften. Ze heeft ook meerdere boeken geschreven, haar debut was Zus. Ik heb nog niet eerder een boek van haar gelezen, maar ze is journaliste en ik was benieuwd naar haar schrijfstijl. Haar schrijfstijl beviel me wel, het was heel los en ruw, maar niet te veel zodat je het verhaal nog wel kunt volgen en het niet begint te storen. Ze draait niet om de woorden heen en maakt het ook niet milder.

Ik vond het verhaal leuk, het was moeilijk om er in te komen, maar ze maakt slim gebruik van het einde. Ze begint met het einde en dan krijg je de aandacht van de lezer, tenminste wel mijn aandacht. Op een gegeven moment wordt er dan weer een connectie gemaakt met het heden, en krijg je een paar hoofdstukken over Remie. Dan komt Laurens en lees je wat hij denkt, het hele boek lang wordt er steeds uit de ogen van Remie en Laurens vertelt. Eerst een paar hoofdstukken Remie en daarna een paar hoofdstukken Laurens.

De vechtscheiding ontwikkelt zich langzaam en wanneer je halfverwege komt wordt het verhaal interessant. Pelle en Alex krijgen eindelijk aandacht, maar voor hoe lang? Remie heeft een oude vlam omdat Laurens vreemdgaat met een collega? En hoe belangrijk zijn goede vrienden?

Remie en Laurens worden met de waarheid geconfronteerd en hun leven staat op de kop. Hadden ze maar eerder nagedacht, dan was dit allemaal niet gebeurd. Het einde is razend spannend en Remie en Laurens moeten essentiële keuzes maken, keuzes die de rest van hun leven zal beïnvloeden, maar ook de rest van het gezin.

Ik zag het einde niet aankomen, en in het begin van het boek kreeg je al een voorproefje, maar wanneer je op het einde komt ligt het verhaal toch anders. Op de cover van het boek staat dat je het einde lang zal bij blijven, nou daar hebben ze gelijk in! Ik vond het een slim geschreven, maar tragisch verhaal. Ik vind het jammer dat het boek nu al weer uit is, want je blijft contstant doorlezen.

Het verhaal geeft je ook een duidelijke boodschap mee. Wat is er echt belangrijk in het leven? De keuzes die we maken beïnvloeden niet alleen ons, maar ook de geliefden om ons heen.

Getelde dagen

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Remie is gelukkig getrouwd met haar jeugdliefde Laurens. Samen hebben ze het goed voor elkaar: twee kinderen, een glansrijke carrière, een huis in ’t Gooi... Als Remie ontdekt dat Laurens een verhouding heeft, blijkt hun huwelijk op drijfzand gebouwd.

Er laait een strijd tussen hen op die zo hevig wordt dat ze in een vechtscheiding belanden. Wantrouwen en wraak voeren de boventoon. Als het dieptepunt bereikt lijkt, voltrekt zich een ramp: de kinderen worden ontvoerd. Het drama brengt Remie en Laurens weer dichter bij elkaar en ze zetten alles op alles om hun gezin te redden. Maar valt het noodlot nog te keren?

Getelde dagen laat de verwoestende werking zien van een gestrand huwelijk. In deze hedendaagse thriller is de groeiende spanning voelbaar op elke bladzijde. Van de ontknoping zal de lezer nog lang wakker liggen: de keerzijde van de liefde blijkt inktzwart.