Recensie: Doodskleed RECENSIE

Over de Jessica Haider-serie las ik dat het imponerende serie thrillers is. Ik verwachte dan ook heel veel van Doodskleed. Want laten we wel wezen: Corine Hartman behoort inmiddels toch wel tot de gevestigde orde in Nederland. Ik kon niet wachten om het boek te lezen.

De eigenzinnige rechercheur Jessica Haider krijgt een ultieme opdracht: in Mexico sterven vluchtelingen aan een snel verspreidend virus waar vooral kinderen het slachtoffer van zijn. Jessy moet de veroorzaker uitschakelen. Als ze haar klus geklaard heeft, belandt ze in de gevangenis. Dan verliest ze alle grip op de werkelijkheid en weet niet meer wie ze kan vertrouwen en wie niet.
Hartman stelde me teleur. Ik kon eigenlijk niks met het verhaal, met de verhaallijnen en met de hoofdpersoon. Nu moet ik eerlijk zijn: ik heb de eerdere delen uit deze serie niet gelezen. Dat zal ongetwijfeld schelen in het geheel. Dan vind je hoofdpersoon Jessica een stuk leuker en ga je waarschijnlijk gemakkelijker mee in het vergezochte verhaal.

Want dat vond ik namelijk. Ik vond het on-Nederlands vergezocht. En waar ik bij Amerikaanse boeken diezelfde stijl vaak kan waarderen, heeft Corine wat mij betreft toch echt de plank misgeslagen. Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg, klinkt het vaak in Nederland. Daar grinnik ik dan om. Maar in dit geval zeg ik het toch: doe maar normaal, dan was het boek vast een stuk leuker en leesbaarder geworden.

Doodskleed is het einde van een serie en daar is Hartman ook erg definitief in. Het boek is uit. In mijn geval zeg ik: gelukkig. Want Jessica Haider was niet mijn favoriete boekvriendin. Toch kijk ik uit naar nieuwe boeken van Corine Hartman. Ik schrijf haar niet zomaar af!

Doodskleed

Corine Hartman

30 juni 2015

ISBN 9789045208527
    Uitgever Karakter
    320 pagina's
  • Ondertitel:

het vijfde deel in de serie rond Jessica Haider

Karakter

Thriller & Spanning

1  2  3  4  5

In Doodskleed levert de eigenzinnige rechercheur Jessica Haider niet voor het eerst strijd in het belang van gerechtigheid. Is zo’n strijd gedoemd te mislukken als je het zicht op de werkelijkheid verliest en niet meer weet wie je vrienden en vijanden zijn? Jessy krijgt eindelijk de ultieme opdracht waarvoor ze door elitekorps Saligia werd gerekruteerd. In Mexico, op de grens met Texas, sterven vluchtelingen massaal aan een zich snel verspreidend virus. Vooral kinderen zijn hier het slachtoffer van. Jessy krijgt van Saligia de opdracht de veroorzaker ervan uit te schakelen. Terug in Edinburgh wordt Jessy opgepakt en belandt in de gevangenis. Door deze vrijheidsbeperking en vooral door het besef dat ze haar levensmissie kwijtraakt, verliest ze volledig haar grip op de werkelijkheid. Wie heeft haar verraden, wie kan ze nog vertrouwen? In het laatste deel van deze serie wordt Jessy harder dan ooit geconfronteerd met recht en onrecht. De vraag is hoe fataal de gevolgen zullen zijn...

• De 10 grootste boekwinkels ter wereld!

• De monsterdokter 2: De beestachtige bedreiging - John Kelly

• De grote race - Ruby Coene