Recensie: Weg van alles RECENSIE

Wanneer Paula binnen 48 uur ontdekt dat haar dochter slachtoffer is van cyperpesten en haar man haar via internet bedriegt, neemt ze een drastisch besluit. Ze pakt de camper om met haar kinderen en opa drie maanden lang een rondreis door Australië te maken – zonder social media, telefoons en vooral zonder haar man.

Paula is een sympathiek en herkenbaar personage: ze probeert de perfecte moeder en echtgenote te zijn, maar door alle hectiek van de dag cijfert ze zichzelf volledig weg en is de passie uit haar huwelijk verdwenen. Origineel is dit uitgangspunt wellicht niet, maar Paula’s besluit om alles drastisch achter zich te laten wel. De roadtrip waar Paula haar vader Sid en kinderen Caitlin en Lachie in meesleept geeft dit verhaal letterlijk vaart. Buiten hun veilige comfortzone en zonder mobieltjes of tablets leren ze elkaar écht kennen terwijl het Australische landschap voorbijglijdt en allerlei onverwachte gebeurtenissen hun pad kruisen.

Het verhaal is afwisselend vanuit het perspectief van Paula als dat van haar man Hamish geschreven, waardoor je inzicht hebt in beide kanten van het verhaal. Dat Hamish virtueel seks heeft met een tienermeisje en de manier waarop hij over seks denkt is wat mij betreft echter te heftig. De pogingen van de auteur om hem langzaamaan sympathieker te maken slagen daardoor niet. Leuk aan dit boek is dat het zich volledig afspeelt in Australië, Fiona Higgins neemt je als lezer letterlijk mee op reis. Cyberpesten is bovendien een actueel onderwerp dat veel mensen zal interesseren. Hoewel sommige gebeurtenissen niet erg geloofwaardig zijn, overheerst het feelgood gehalte tijdens het lezen.

Weg van alles is een heerlijke feelgood-roman die doet denken aan Little Miss Sunshine.

Weg van alles

1  2  3  4  5

Met Weg van alles heeft Fiona Higgins een ontroerende maar vooral sprankelende roman geschreven over liefde, verlies en jezelf tegenkomen, gegoten in een roadtrip met alle bijbehorende ups en downs, voor de fans van Jojo Moyes. Als Paula hoort dat haar dochter digitaal gepest wordt en haar man haar heeft bedrogen, kan ze maar één oplossing bedenken: weg van alles. Ze pikt haar kinderen op van school, hangt de caravan waarin haar vader woont achter de auto en gaat op reis, dwars door Australië. De enige regel die ze instelt is ‘geen technologie’ – geen telefoons, geen tablets, geen laptops. Het is tijd om te herontdekken, daar waar het wérkelijk om gaat in het leven. Het klinkt eenvoudig, maar de reis heeft verrassende complicaties voor haar in petto.