Recensie: Het blauw tussen hemel en zee RECENSIE

In dit prachtige verhaal volgen we de familiekronieken van de Palestijnse familie Baraka door 4 generaties heen. Met de familie van Nazmiyeh, die zich staande moeten zien te houden in de oorlog met Israëlitische troepen. Maar ook het verhaal van Noer, die opgroeit in het ‘vrije’ Amerika, waar alles aan haar voeten lijkt te liggen, maar waarbij niets minder waar is. Samen vormen zijn twee prachtige verhalen, welke lijnen zich steeds meer tot een met elkaar verstrengelen.

Susan Abulhawa schrijft met bezieling, de emotie druipt van het papier en ze zal je weten te raken met haar verhaal. Ze weet je als lezer te binden en je te laten meeleven in alle heftige gebeurtenissen in het leven van deze Palestijnse familie en de manier waarop zij daarmee weten om te gaan. Ze zet krachtige karakters neer die je in je hart zult sluiten. Meestal ligt een dergelijk verhaal in de vorm van een familiegeschiedenis mij niet zo, maar de vertelstijl van Abulhawa weet je te pakken en laat je mee stromen op de golven van haar pen.

Susan Abulhawa schrijft beelden, gevoelig en geloofwaardig. Ze vertelt een verhaal over liefde, eer en familie. Een verhaal over oorlog, trouw en saamhorigheid. Het is een bewogen verhaal over het roerige leven op de Gazastrook.

Het blauw tussen hemel en zee

1  2  3  4  5

Khaled is een bijzondere jongen: nog voor zijn geboorte is hij al bevriend met zijn oudtante en tante. Net als Khaled komen zij uit Gaza en net als Khaled kennen zij een leven dat in het teken staat van vluchten, angst en gevaar. Ook de jonge Palestijns-Amerikaanse arts Nur stamt, zonder het te weten, van hen af. Ze wordt met haar familie herenigd wanneer ze naar Palestina vliegt om Khaled te behandelen, die aan het locked-in-syndroom lijdt. In Het blauw tussen hemel en zee vertelt Khaled de verhalen van zijn Palestijnse familie. Zo schetst hij een aangrijpend beeld van de oorlog die Gaza nu al drie generaties in zijn greep houdt.