Recensie: Halve waarheden RECENSIE

Net nu schrijfster Ridley Jones haar leven weer een beetje op orde lijkt te hebben, krijgt haar leven een onverwachte wending. Het ophalen van een paar onbenullige foto’s brengt haar in aanraking met een internationaal crimineel netwerk. Op elke foto blijkt het silhouet van een magere man met een houten stok te staan. Wie is deze man? En wat heeft hij met de onderwereld te maken? Vanaf dit moment wordt Ridley in de gaten gehouden door de FBI en gevolgd door onderwereldfiguren. Dit weerhoudt haar er niet van om achter de waarheid te komen. Achter de waarheid van het schimmige figuur op de foto’s en achter de waarheid over zichzelf en haar verleden.

In de dood is de geest thuis.’ Dit thema speelt een belangrijke rol in de psychologische thriller van Lisa Unger. Halve waarheden is het vervolg op het boek Mooie leugens, maar ook zonder het eerste deel te hebben gelezen kom je snel in het verhaal.

Ridley Jones is nieuwsgierig, naïef en absoluut niet bang. De combinatie van deze drie eigenschappen maakt het dat Jones steeds verder wegzakt in de geheimen van de duistere onderwereld. Wat is het geheim van de mysterieuze en sexy agent Grace? En wie was Max, de man die zij zag als een liefdevolle oom? Ridley Jones weet niet meer wie ze nog kan vertrouwen als zelfs haar ouders en vriend Jake een rol lijken te spelen in het duistere mysterie. Het enige wat ze zeker weet, is dat ze de waarheid over zichzelf moet achterhalen om rust te vinden.

Lisa Unger maakt veel gebruik van flashbacks en flashforwards, waardoor je zeker in het begin van het verhaal nog weleens de weg kwijt kan raken. Maar laat dit je vooral niet belemmeren om verder te lezen. Het boek is zo geschreven, waardoor het lijkt alsof hoofdpersoon Ridley Jones jou in vertrouwen neemt. Je proeft haar verwarring en onrust elke keer als ze een nieuw geheim ontdekt. Dingen waar ze nooit achter was gekomen zonder haar nieuwsgierige aard. Ze deelt haar geheimen en gevoelens, waardoor je als lezer mee wordt gesleept in adembenemende gebeurtenissen vol actie en sensatie. Waarbij het uiteindelijk allemaal gaat om het maken van de juiste keuzes.

Fans van Nicci French en Harlan Coben, kunnen de boeken van Lisa Unger zeker toevoegen aan hun ‘must-read’ lijstje. Deze schrijfster weet hoe ze een psychologische thriller moet schrijven met sterke karaktertekeningen en een verrassende wending…

Halve waarheden

1  2  3  4  5

Halve waarheden is de nieuwe, sensationele thriller van de auteur van de internationale bestseller Mooie leugens. Geladen met een adembenemende intensiteit en vol zinderende actie, ontrafelt het plot zich met een zenuwslopende spanning in de straten van New York en Londen.

Net nu Ridley Jones haar leven weer op orde probeert te krijgen, brengt een doodgewone handeling – het ophalen van foto's – haar in aanraking met een internationaal crimineel netwerk. Op bijna elke foto die ze heeft gemaakt blijkt een schimmige figuur te staan. Iedereen, van de federale recherche tot de criminele onderwereld, wil weten wie die man is en waar hij zich bevindt.

Ridley wordt scherp in de gaten gehouden door de FBI, gevolgd door onderwereldfiguren, en de familie waar ze ooit van hield is verder weg dan ooit. Wie kan ze nog vertrouwen?

Terwijl haar leven gevaar loopt, vraagt Ridley zich af of ze ooit de kracht heeft gehad haar eigen lot te bepalen. Het enige dat ze zeker weet is dat ze de waarheid over zichzelf en haar verleden moet achterhalen om ooit weer rust te vinden.