Recensie: De Fixer RECENSIE

Voordat Tess door haar zus Ivy wordt opgehaald, leeft ze bij haar dementerende opa in Montana. Tess heeft haar zus als drie jaar niet gezien, en amper gesproken. Op dat moment vertrouwt Tess haar zus helemaal niet en heeft ze geen zin in een nieuw leven in Washington. Haar zus heeft namelijk een uniek beroep: ze is een fixer. Ze fixt dingen voor belangrijke mensen. Op de nieuwe school van Tess blijkt iedereen haar zus te kennen, en ze gaan er vanuit dat Tess hetzelfde kan als haar zus: dingen fixen. Dan mengt Tess zich in een politiek machtsspelletje, waar ze zichzelf op een haast onmogelijke manier uit moet zien te wringen.

Ik was, bij het lezen van de beschrijving van dit boek, heel erg benieuwd. Je neemt bij dit boek namelijk een kijk in de politieke wereld van Amerika. Om eerlijk te zijn houd ik me niet veel bezig met de politiek, maar toch vond ik dit verhaal echt heel erg goed. Het is namelijk super spannend! Tess wringt zich in een politiek matchsspelletje, waar ze zich onmogelijk uit kan wringen. Je vraagt je dan af of dit haar ook daadwerkelijk gaat lukken, maar je gaat je nog meer afvragen hoe ze dat zou moeten doen.

Het verhaal begint direct wanneer Tess wordt opgehaald door haar zus Ivy. Ivy is een mysterieuze jonge vrouw, en ook Tess heeft geen enkel idee wat haar zus precies doet. Ze blijkt dus een fixer te zijn. Ik had geen idee wat het inhield om een fixer te zijn, maar het boek maakte dit met verschillende voorbeelden duidelijk.

Tess is een meisje dat ik gedurende het boek heb zien groeien. In het begin deed ze me overkomen als een meisje dat veel waarde hecht aan zekerheid, totdat ze op een gegeven moment toch serieuze risico’s weet te nemen. Op haar nieuwe school in Washington raakt ze goed bevriend met Vivvie. Deze vriendschap is zo sterk dat Tess bereid is om zichzelf in gevaar te brengen voor haar. Ik vond het leuk om een boek te lezen waar vriendschap tussen twee vriendinnen een rol speelt, in plaats van een vriendschap die ontstaat tussen een jongen en een meisje wat uitbloeit tot liefde.

Een ander heel groot pluspunt aan dit boek is dat je niet tot het einde hoeven te wachten op verassingen. Een onthulling die me van mijn stoel blies, kwam al eerder voor het einde van het boek. Deze onthulling had ik totaal niet zien aankomen. Dit maakte wel dat het tempo terug kwam tijdens het lezen. Het boek heeft wel eens waar erg korte hoofdstukken, het was voor mij geen makkelijk luchtig boek dat zo weg las. Dat komt omdat er erg veel belangrijke dingen gebeuren, en je dus elke keer goed moest opletten. Je wil niks missen, dus je zorgt ervoor dat het je aandacht volledig bij het boek ligt.

Ik heb gelezen dat er nog een vervolg komt op dit deel, en dat is maar goed ook. Niet alle vragen die je hebt worden beantwoord, dus ik hoop dat de vertaling van het tweede deel snel komt!

De fixer

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

De zestienjarige Tess woont bij haar opa op een ranch in Montana. Als haar opa begint te dementeren, neemt haar grote zus Ivy – die ze al drie jaar niet heeft gezien – Tess mee naar Washington. Ivy begeeft zich in het hart van de politieke society en is een fixer – ze lost andermans problemen op door clever thinking, connecties en als het moet zelfs chantage. Opeens wordt Tess een wereld van politiek, macht, rijkdom, driehoeksverhoudingen en familiegeheimen in geslingerd, en woont ze bij een zus die ze amper kent en vooral niet vertrouwt. Erger nog, wanneer Tess een wanhopig klasgenootje te hulp schiet, raakt ze zelf onbedoeld verstrikt in de fixerbusiness. Voor ze het weet vragen allerlei mensen haar om hulp. Totdat het uit de hand loopt en Tess in een complot wordt gezogen dat van haar high school tot midden in de Oval Office leidt.