Recensie: De hemel begint bij je voeten RECENSIE

In De hemel begint bij je voeten is de zus van Lennie overleden, en heeft ze het gevoel dat ze er alleen voor komt te staan. Haar moeder kent ze eigenlijk helemaal niet, en ze woonde samen met haar zus altijd bij haar oma. Dan wordt ze opeens erg close met het vriendje van haar overleden zus, Toby. Ze zoeken – op een bepaalde manier – steun bij elkaar en Lennie weet dat dit verkeerd is. Dan komt er ook nog een nieuwe jongen bij haar op school, de Franse Joe. Hoe moet ze nou opeens met zo veel aandacht om gaan?

Het boek van Jandy Nelson dat als eerste vertaald werd naar het Nederlands, Ik geef je de zon, heb ik met heel veel plezier gelezen. Ik kon daarom niet wachten om dit boek te lezen! Toen het boek binnen kwam, viel het me gelijk op dat het boek zo ontzettend dun is. Of ja, het telt 269 bladzijdes. Een stuk dunner dan haar andere boek dus.

Ik las ik op de achterflap dat er in De hemel begint bij je voeten sprake is van een driehoeksverhouding tussen een meisje en twee jongens. Toen ik dit las gingen mijn ogen alweer rollen. Maar bij het lezen van dit boek stoorde ik mij hier niet zo aan als in andere boeken waarin een driehoeksverhouding voorkomt. Lennie weet natuurlijk dat ze fout bezig is, en ze weet ook welke jongen ze écht leuk vind. Dit had op mij het effect dat Lennie wel precies wist wat ze deed. Dat ze niet het hele boek in dubio zat over welke jongen ze nou moest kiezen. Nee, ze wist erg goed welke jongen ze wilde. Ik vind dat Jandy Nelson dit dus erg goed heeft uitgewerkt!

Ik vond dat Ik geef je de zon best langzaam las. Voor De hemel begint bij je voeten geldt dit helemaal niet! Het boek kent allereerst super korte hoofdstukken, en het las razendsnel weg. Ook zit er aan het begin van elk hoofdstuk gedichten geplakt. Deze gedichten zijn door Lennie geschreven, op allerlei verschillende voorwerpen. Denk aan: snoeppapiertjes, boeken, bankjes en wegwerpbekertjes. Dat vond ik een erg leuke toevoeging aan het verhaal! Dit maakte het verhaal iets speelser.

De hemel begint bij je voeten staat weer voor prachtige quotes en mooi uitgeschreven dialogen. Dit is een boek dat me lang zal bijblijven.

De hemel begint bij je voeten

1  2  3  4  5

Wanneer haar zus Bailey overlijdt voelt de 17-jarige Lennie (band geek en boekenwurm) zich gedwongen haar leven tot-dan-toe onder de loep te nemen. Ondanks haar niet bestaande voorgeschiedenis met de liefde zijn er ineens twee jongens die interesse in haar hebben. Joe is nieuw in de stad, komt uit Parijs, en zijn magische glimlach wordt alleen geëvenaard door zijn immense muzikale talent.

En dan Toby. Toby was Bailey's vriendje. Hij rouwt net als zij. En als Lennie in zijn ogen kijkt, ziet ze soms haar zus weer.
    Voor Lennie zijn ze als de zon en de maan: Joe biedt haar een vlucht uit haar verdriet, terwijl Toby haar helpt met het verwerken daarvan.
    Een confrontatie is onvermijdelijk.