Recensie: Floor is smoor RECENSIE

“Als je beste vriendin een leuk idee heeft, moet je wel zorgen dat je zelf niet voor gek kom te staan!”

Want anders kan het zijn dat opeens alle rare jongens uit de buurt verliefd op je zijn… In dit zesde deel van de Floor-reeks maakt Floor weer van alles mee. Floor is smoor! Maar is ze nou verliefd op Kees of op Willem? En kun je eigenlijk wel verliefd zijn op een jongen die dezelfde naam heeft als je broer? Floor vindt het maar lastig, en ze is niet de enige die in de wolken is. Floors broer Kees zoent met posters en noemt koekjes opeens kaakjes. En Margreet, Floors beste vriendin, is superverliefd op… een paard?! Gelukkig weet Floor overal raad mee!

Marjon Hoffman scoort opnieuw met een boek in de Floor-reeks. Want Floor blijft nu eenmaal hartstikke leuk en laat niet zomaar over zich heen lopen. Humor en originaliteit zijn twee dingen waar Hoffman dan ook echt in uitblinkt. Floor is smoor bestaat uit 14 korte, vlot geschreven hoofdstukken. Aan elk hoofdstuk gaat  een regel vooraf, waarin Floor vertelt wat je beter wel of juist niet moet doen. Haar adviezen zorgen altijd voor een glimlach op je gezicht. Vervolgens kom je er in het hoofdstuk achter hoe Floor tot deze regel is gekomen. De titel vind ik alleen een beetje misleidend, want eigenlijk is er maar één hoofdstuk waarin Floor echt smoor is. Maar het grootste deel van het boek gaat in ieder geval wel over verliefd zijn. De auteur had dit echter nog wel wat uitgebreider kunnen voortzetten. Her en der kom je verschillende grappige zwart-wit illustraties van Georgien Overwater tegen. Deze illustraties geven een extra leuke draai aan het verhaal. Floor is smoor is een grappig meidenboek voor de jonge lezeressen onder ons. Vanaf 7 jaar.

Floor is smoor

1  2  3  4  5

Regel 1
    Als je verliefd bent, moet je dat nooit aan je beste vriendin vertellen!

Floor is smoorverliefd op een jongen, maar ze weet helemaal niet hoe hij heet. Haar beste vriendin Margreet heeft het ook zwaar te pakken, maar dan niet van een jongen, maar van een paard. En met Valentijnsdag gooien Floor en Margreet bij alle jongens uit de buurt een kaart in de bus. Ze zijn alleen één dingetje vergeten...