Recensie: Hoe overleef ik met/zonder gescheiden ouders? RECENSIE

Na dertien ‘Hoe overleef ik..’’ boeken te hebben geschreven, vond schrijfster Francien Oomen het wel welletjes geweest. De fans van Francien waren het hier niet mee eens. Ze hadden nog zoveel vragen: hoe was het voor Rosa toen haar ouders uit elkaar gingen en hoe werd ze vrienden met Sascha? Francien Oomen besloot om terug in de tijd te gaan. In Hoe overleef ik met/zonder gescheiden ouders gaan we terug toen Rosa twaalf was. Rosa haar ouders maken alleen maar ruzie, ze wordt gepest op school en haar enige vriendin wordt vriendinnen met haar vijand. Hoe overleeft ze dit in godsnaam?

Yes! Hoe overleef ik met/zonder gescheiden ouders is nog even leuk als alle andere delen van de serie. Ik vind de hele reeks nog even leuk als toen ik jong was. Ik vond een terugblik in het leven van Rosa heel verhelderend en leuk om te lezen. Ze is in het boek pas twaalf jaar, maar het is niet een typisch boek dat gericht is op twaalf jarige. Het boek staat vol goede tips waar iedereen van elke leeftijd wat aan heeft. Ik denk dat dit boek ook een steuntje in de rug is voor jonge meiden waarvan de ouders midden in een scheiding zitten.

Je kunt het boek lezen na alle delen van Hoe Overleef ik, maar je kunt het boek ook als eerste lezen. Het verhaal is prettig en vlot geschreven. Kijk uit, want voor je het weet heb je het boek uit.

Het verhaal zelf vond ik leuk om te lezen. Rosa is een beetje anders dan de meeste meiden van haar leeftijd, waar ik mezelf helemaal in herken. Ik vond alles aan het boek leuk, grappig en herkenbaar op één ding na. In het boek lees je ook hoe Rosa bevriend raakt met Sascha. Ik vond het einde daarvan een beetje slap, maar dat neemt niet weg dat het een tof boek is!

Hoe overleef ik met/zonder gescheiden ouders?

1  2  3  4  5

Wat doe je als je merkt dat je ouders steeds vaker ruzie hebben? Als je bang bent dat ze gaan scheiden? Als je moeder een vreemde man kust? (Nee, niet op zijn wang!) Als je gepest wordt en je beste vriendin overloopt naar je grootste vijand? Als je je eenzaam en onbegrepen voelt door de hele wereld? Als je ’s nachts niet kunt slapen door het getob en gepieker? Juist! Dan zoek je hulp. Maar Rosa doet dat op een wel heel speciale manier... In dit boek lees je over de gebeurtenissen die ervoor zorgen dat het leven van Rosa helemaal op zijn kop komt te staan (en nooit meer hetzelfde zal zijn).