Recensie: Drift RECENSIE

Drift van Ellen van Pelt gaat over de 33-jarige Eloïse. Ze woont samen met haar man met wie ze een dochtertje heeft. Eloïse heeft het zwaar met het moederschap en zou soms willen dat haar dochtertje er niet meer was. Op een dag loopt ze haar ex-vriend Jacob tegen het lijf. Ze besluit hem te achtervolgen en laat haar man en haar dochter achter. Op de avond voor haar vertrek geeft haar moeder haar de schriften die haar vader schreef voor hij dementeerde. Ze leest zijn woorden niet. Eerst wil ze haar eigen verhaal kwijt.

Helaas, Drift komt niet tot zijn recht doordat het een wat verwarrend boek is. In het begin dacht ik dat ik misschien even moest wennen, maar toen ik op de helft was begreep ik nog steeds niet veel van het verhaal. Het boek is opgedeeld in verschillende hoofdstukken met wisselend perspectief vanuit Eloïse en Louie. Louie is denk ik de vader van Eloïse, maar doordat hij het ook heeft over zijn zusje Eloïse die verdronken is, blijft dat erg vaag. Pas tegen het einde van het boek snapte ik hoe het zat. Er komen veel dezelfde namen in voor: Eloïse, Louisa, Louie... Een beetje afwisseling in namen had alles wat duidelijker gemaakt.

Merkwaard aan het verhaal is dat Eloïse nog steeds boos is op haar vader, omdat hij twee vrouwen had. Hallo, ze heeft zelf een gezin en vlucht naar haar jeugdliefde. Lekker hypocriet! En er staan stukjes in het boek uit de schriften van Eloïse haar vader, terwijl was aangegeven dat ze die nou juist niet las. Daarnaast gebeurt er niks spannends in het boek. Niks wat de lezernieuwsgieriger maakt, aan het lachen maakt en of triggert om door te lezen. De enige reden waarom ik het uit heb gelezen, is omdat ik een eerlijke recensie voor jullie wilde schrijven. En gelukkig maar: op het einde vielen alle puzzelstukjes een beetje op hun plek. Nog een minpuntje: soms wordt de naam van Eloïse verkeerd gespeld.

Natuurlijk zitten er altijd een paar positieve punten aan een boek. Het boek heeft korte hoofdstukken, wat ik altijd prettig vind weglezen. Ondanks dat het verhaal niet mijn ding was, vond ik de schrijfstijl van het boek mooi. Het is op een wat 'formelere' manier geschreven.

Misschien ligt het aan mij, misschien is dit boek bedoeld voor een andere doelgroep, Drift is in ieder geval geen aanrader.

Drift 2

1  2  3  4  5

Eloïse, 33, architecte, keert samen met haar man en hun babydochter Louisa na vier jaar terug naar haar geboortestad Antwerpen. De pleinen, straten en huizen brengen haar in een roes van herinneringen. Eloïse went moeizaam aan het moederschap. Soms houdt ze Louisa in haar armen en denkt: als ik je nu heel hard tegen me aandruk, dan is alles voorbij. Schijnbaar toevallig loopt Eloïse haar oude vriend Jacob, leider van een kunstenaarscollectief, tegen het lijf. Ze verlaat man en dochter om hem te volgen. Op de avond voor haar vertrek geeft haar moeder haar de schriften die haar vader schreef voor hij dementeerde. Ze leest zijn woorden niet. Eerst wil ze haar eigen verhaal kwijt. Drift is een verhaal over hoe de keuzes die ouders maken onvermijdelijk hun kinderen tekenen, over hoe lief te hebben buiten de normen van onze maatschappij. De Schelde stroomt doorheen deze roman. Het water spreekt onophoudelijk.