Recensie: Meisje met zeven namen RECENSIE

Hyeonseo Lee, (één van haar zeven namen die ze heeft gehad) had het voor een Noord-Koreaanse best goed. Ze is een rebelse tiener die zich wil afzetten tegen haar land dat zich 'de beste plek ter wereld' noemt. Ze maakt in de jaren negentig een grote hongersnood mee en is getuige van uithongering, chaos en onderdrukking. Als ze zeven jaar is, ziet ze zelfs voor het eerst een publieke executie. Op een dag wil ze stiekem China bezoeken. Het is niet haar plan om te vluchten, maar ze besluit voor een langere tijd te blijven. Op een gegeven moment is het niet meer veilig om terug te keren naar Noord-Korea, maar ook niet veilig om in China te blijven. Ze slaat op de vlucht. Als ze na veertien jaar veilig is, heeft ze een nieuw doel: haar moeder en broertje uit Noord-Korea halen.

Meisje met zeven namen van Hyeonseo Lee is een prachtig en leerzaam boek. Het is bizar dat landen zoals Noord-Korea nog bestaan in deze tijd. Ik heb veel nieuwe dingen geleerd van dit verhaal. Zo kwam ik er in dit boek achter dat scholen niet gratis zijn in communistische landen. De scholen worden voorgedaan als gratis, maar er moeten constant donaties worden geleverd. Hebben je ouders geen geld voor deze donaties? Dan krijg je ook geen onderwijs. Ik werd helemaal meegesleept in het verhaal en kon niet meer stoppen met lezen. Het verhaal leest niet snel weg en het boek is best dik, maar ik heb toch kunnen 'genieten' van dit boek. Ik heb het met anderen nog een aantal keer gehad over Meisje met zeven namen, omdat het veel indruk op me heeft gemaakt.

Wat Hyeonseo Lee allemaal heeft meegemaakt is enorm heftig en bijna ongelofelijk. Ze vluchtte meerdere keren uit verschillende landen, maar ze ontkwam ook aan dingen zoals prostitutie. Ik vind het jammer dat de media liever aandacht besteedt aan mensen zoals Kylie Jenner, in plaats van aan deze powervrouw. Dankjewel Hyeonseon, om ons een kijkje te geven in het bizarre land dat Noord-Korea heet.

Een klein minpuntje. Het verhaal vond ik in het begin heel erg interessant, maar tegen het einde nam dat wat af. Het boek had dus wel iets minder dik mogen zijn. Alsnog is het een topboek dat zeker vier sterren waard is.

Meisje met zeven namen

1  2  3  4  5

Hyeonseo Lee is een naïef vijftienjarig meisje dat gelooft dat Noord-Korea de beste plek ter wereld is en Kim Il-Sung haar redder. Als ze illegaal haar geboorteland verlaat om op bezoek te gaan bij familie in China, weet ze nog niet dat het jaren zal duren voor ze haar moeder weer zal zien. Hyeonseo's afwezigheid wordt door de autoriteiten snel opgemerkt en uit angst voor zware straf raadt haar moeder haar aan weg te blijven. Pas veertien jaar later keert Hyeonseo terug naar de Noord-Koreaanse grens om haar moeder en broer naar Zuid-Korea te smokkelen, een levensgevaarlijke missie. Ze riskeert gevangenisstraf, marteling en mogelijk publieke executie.