Recensie: Aardzee RECENSIE

Ged is een simpele jongen die een normaal leven leidt. Totdat hij magie in zich blijkt te hebben. Een mysterieuse vreemdeling komt hem opzoeken en geeft hem zijn ware naam en vertelt hem dat hij een groot tovenaar kan worden. Om zijn opleiding in de magie te beginnen word hij naar het eiland Roke gestuurd om daar de ware weg van de magie te leren. Ged is eigenwijs en maakt fouten met verschrikkelijke gevolgen, maar uiteindelijk wordt hij Archimagus en helpt hij de balans tussen goed en kwaad te herstellen door zijn queesten. Als hij de priesteres Tenar helpt te ontsnappen aan haar onrechtmatige gevangenschap moeten ze samen het kwaad stoppen dat hen wil tegenhouden.

Als je wilt weten waar J. K. Rowling, George R. R. Martin en Terry Pratchett hun inspiratie vandaan hebben gehaald dan is dit het antwoord: uit ‘Earthsea’ oftewel ‘Aardzee’ van Ursula K. Le Guin. Dit boek bestaat uit drie boeken die samen het verhaal Aardzee vertellen. Na deze drie boeken zijn er nog twee vervolgen op geschreven de zich jaren later afspelen. Ursula k. Le Guin is één van de eerste schrijfsters die erkenning kreeg voor een fantasyboek en zo heeft ze velen geïnspireerd.

Persoonlijk houd ik van oude boeken, en dit boek is geschreven in 1964 (en nu opnieuw uitgegeven). Hoe auteurs vroeger schreven is nu nog zeldzaam. Dus ook dit boek mocht niet ontbreken in mijn boekenkast. Ik moet bekennen dat ik het boek nog nooit had gelezen maar wel de films heb gezien. En die vond ik al geweldig. Het boek is alleen veel meer dan zomaar een fantasyverhaal. Het is een literair werk over goed en kwaad en wat er gedaan wordt met macht. Het stelt je vragen en geeft je antwoorden die dieper gaan dan algemene fantasi verhalen. Een heerlijk en prachtig fantasievol en uniek verhaal die alle fans van Lord of the Rings, Harry Potter, Game of Thrones en fantasieboeken moeten hebben gelezen.

Aardzee

1  2  3  4  5

Ursula K. Le Guin werd recent bekroond met Amerika's belangrijkste literaire oeuvreprijs: de National Book Foundation's Medal for Distinguished Contribution to American Letters. Daarom brengt Boekerij haar bekendste trilogie in een uitvoering die dit meesterwerk verdient. In Aardzee volgen we een legendarische tovenaar vanaf het eerste gebruik van zijn gave tot aan het toppunt van zijn macht en wijsheid. Als jongen wordt Ged naar het eiland Roke gestuurd om de ware weg van de magie te leren. Ondanks onbezonnen daden met verschrikkelijke gevolgen brengt Ged het tot Archimagus en helpt hij de Hogepriesteres Tenar te ontsnappen uit haar gevangenschap. Geds queesten herstellen de balans tussen goed en kwaad. Maar het kwaad slaat terug...

• Thuiskomst - Reina Crispijn

• Waar we gaan is nacht - Tracey Rose Peyton

• De moord in inkt - Helen Cox