Recensie: Hotel Bonbien RECENSIE

Dit verhaal gaat over het jaar waar Siri tien jaar is, het raarste jaar dat ze ooit heeft meegemaakt. Siri woont met haar ouders en broertje Gilles in hotel Bonbien in Frankrijk. Bonbien is een soort motel, waar mensen meestal een dag verblijven. Siri vindt Bonbien de mooiste plek op aarde, maar is bang dat ze er weg moet. Siri maakt altijd ruzie met haar oudere broer en haar ouders hebben ook altijd ruzie, het lijkt erop dat ze gaan scheiden. De meeste ruzies gaan over geldproblemen. Alleen een wonder kan de relatie tussen haar ouders nog goedmaken, dus samen met haar broer bedenkt ze een plan.

Hotel Bonbien van Enne Koens is een leuk en vrolijk kinderboek met een serieuze boodschap. De laatste tijd lijkt ieder kinderboek over gescheiden ouders te gaan. Logisch, want scheidingen komen in deze generatie heel erg veel voor. Maar Hotel Bonbien is geen standaard verhaal en krijgt een aparte wending. Eerst dacht ik dat het boek misschien valse hoop zou geven aan jongere lezers, maar op het einde had ik het gelukkig mis.

De kaft van het boek heeft een leuke illustratie van Siri bij hotel Bonbien. In het boek vind je een plattegrond met tekst erbij. Ik kan me herinneren dat ik dat vroeger als kind erg leuk vond.

Hotel Bonbien raad ik aan voor kinderen rond de tien jaar. Het verhaal is op een grappige en duidelijke manier geschreven. Je leest er snel doorheen en er zit voor een kinderboek best wat spanning in. Het verhaal zal voor veel kinderen herkenbaar zijn, want de ruzies tussen Siri en Gilles waren zelfs voor mij herkenbaar. Siri is een leuk meisje en echt een beetje one of the guys. Haar vriendinnetje Sylvie vond ik hilarisch.

Een leuk extraatje is de Franse woordenlijst aan het einde van het boek.

Hotel Bonbien

1  2  3  4  5

Siri is tien en woont in Frankrijk. Haar ouders runnen een hotel aan de N19 voor gasten die op doorreis zijn naar het zonnige zuiden. Siri vindt het de mooiste plek op aarde en wil er nooit meer weg. Maar wanneer haar ouders vaker ruzie krijgen, is Siri bang dat haar ouders gaan scheiden en het hotel moeten verkopen. Ze denkt dat alleen een wonder hen nog kan redden. Het komt goed, maar op een heel andere manier dan Siri had gedacht!

Enne Koens brengt in Hotel Bonbien de tienjarige Siri tot leven, die op grappige en scherpzinnige wijze commentaar geeft op haar prettig gestoorde familie en hun leven in een weghotel.