Recensie: Baron 1898 RECENSIE

We reizen terug naar 1893, en maken kennis met Jochem en Doortje. Jochem is de zoon van een herbergier, en Doortje is een vriendin van hem die bij hen in de herberg werkt. Ze kookt er het eten voor de gast. Dan stapt er een vreemdeling de herberg in, ene Gustave. Jochem helpt Gustave op zijn reis over de zompige heiden, een plek die hij goed kent. Maar ook een mythische plek, waarover veel verhalen gaan over Witte Wieven die je het moeras in zouden trekken. Aan de rand van de Zompige Heide heb je de Heksenbult. Dat is een plek die je zeker moet mijden, maar Gustave lapt dit aan zijn laars en ondanks de waarschuwingen die hij krijgt, neemt hij stiekem een klompje goud mee dat hij daar vindt.

4 jaar later keert Gustave terug, maar nu als Baron Hooghmoed. Hij wil niets meer van de naam Gustave horen en kleed en gedraagt zich zo arrogant als een echte Baron. Hij is gekomen als een rijk man, en heeft het hele natuurgebied opgekocht om er een mijn te bouwen. Een mijn die hij later met de opening Baron 1898 zal noemen. Dorpelingen komen tegenover elkaar te staan. Je hebt mensen die proberen er hun brood mee te verdienen, maar ook de tegenstanders die protesteren tegen het verstoren van de Witte Wieven. En diegene die in de mijn afdalen, komen er niet allemaal meer hetzelfde uit naar boven. Wat gebeurt er in de donkere dieptes? Ook de relatie tussen Jochem en Doortje lijdt onder de komst van de Baron, en het zou wel eens het einde van hun vriendschap kunnen betekenen. Kan dit goed aflopen?

Dat Jacques Vriens weet hoe hij kinderboeken moet schrijven weten we inmiddels allemaal. Hij heeft al een mooi rijtje aan boeken op zijn naam staan, en zet met Baron 1989 weer een goed boek neer voor kinderen in de leeftijdscategorie van 10 à 12 jaar. Een historisch en spannend verhaal, dat des te leuker is omdat dit het verhaal is achter de nieuwste attractie van de Efteling. Die ene, waarbij je meters hoog de lucht in gaat en dan bijna loodrecht richting de aarde stort. Dit  verhaal vertelt het ontstaan van Baron 1898.

Jacques Vriens heeft in zijn verhaal het tijdsbeeld van toen goed en geloofwaardig neergezet. De strijd van Doortje en Jochem om niet mee te gaan in de algemeen heersende normen en waarden van het dorp, dat alles gaat zoals het hoort. Ze willen hun eigen plan trekken, maar komen uiteindelijk toch terecht in de dagelijkse sleur. De komst van Baron Hooghmoed zorgt voor reuring en veranderingen in de onderlinge verhoudingen. De bouw van de mijn zorgt voor spanningen en bijzondere gebeurtenissen. Het zal de jonge lezers zeker geboeid houden tot het einde.

Baron 1898

1  2  3  4  5

Meesterverteller Jacques Vriens schreef dit avontuurlijke verhaal over de allernieuwste attractie