Recensie: Meisje vermist RECENSIE

Een nieuwe oude Tess Gerritsen. Meisje vermist werd namelijk in 1994 voor het eerst gepubliceerd. Niet in Nederland, overigens. Nu, twintig jaar later, verschijnt een versie herzien voor de hedendaagse lezer. Dat is met een reden. Met Meisje vermist had de schrijfcarrière van Gerritsen het punt bereikt dat het thrillerelement in het verhaal de overhand krijgt over de romantiek. Het biedt ons een glimp van de thrillerauteur die ze zou worden, zoals de auteur zelf toelicht. Klinkt als een verkooptruc, als je het mij vraagt. Maar voor de fans is meer Gerritsen altijd beter.

In de tijd voordat Rizolli en Isles ten tonele verschenen, was er Kat Novak. Kat is patholoog-anatoom en weet haar vrouwtje te staan in de mannenwereld waarin ze zich begeeft. Als ze binnen korte tijd meerdere gevallen van overdosis door een onbekende drug voorbij ziet komen, slaat ze alarm. Tot haar frustratie ziet niemand om haar heen de ernst van de situatie in. Er zit voor Kat niets anders op dan het zelf tot op de bodem uitzoeken. Daarbij krijgt ze hulp uit onverwachte hoek. Maar is deze Adam Quantrell wel te vertrouwen, aangezien de drugs uit zijn farmaceutisch laboratorium lijkt te komen?

Hoofdpersoon Kat is zeer herkenbaar als Tess Gerritsen-hoofdpersoon. Een sterke vrouw die zich door niets tegen laat houden in haar zoektocht naar rechtvaardigheid. Misschien zelfs een beetje te sterk. De romantiek die in dit boek inderdaad nog duidelijk aanwezig is, is van bijna nerveus makend aantrekken-en-afstoten. Het leidde naar mijn smaak een beetje teveel af van het misdaadverhaal.  Maar misschien ben ik inmiddels meer fan van de thrillerauteur Gerritsen dan van haar oudere werk. Gelukkig neemt ze wel alle tijd haar personages uit te werken en is het stiekem ook wel verfrissend eens over iemand anders te lezen dan over Rizolli en Isles.

Met een Tess Gerritsen-boek weet je waar je aan begint. Dat is niet verrassend of bijster origineel als je meer van haar werk kent, maar wel vertrouwd spannend, inclusief cliffhangers. Uiteraard is ook de hoofdpersoon niet veilig, wat voor de nodige explosieve momenten zorgt. Meisje vermist is lastig weg te leggen en laat zich in een ruk uitlezen. Dat het boek eigenlijk al twintig jaar oud is, is haar daarmee zeker vergeven.

Meisje vermist

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Kat Novak is patholoog-anatoom en een vrouw die haar mannetje kan staan. Kat moet in een paar dagen tijd sectie verrichten op de lichamen van twee jonge vrouwen; twee gevallen van overdosis die op het eerste gezicht niets met elkaar te maken hadden. Toch krijgt Kat argwaan en ze vermoedt dat er meer aan de hand is. Het probleem is dat niemand die er toe doet haar wil geloven. Ze kan niet anders dan de zaak zelf tot op de bodem uit te zoeken.