Recensie: Huis vol Herinnering RECENSIE

Huis vol Herinnering is het nieuwste boek van Linda Goodnight waarin ze vertelt over de mooie Villa Peach Orchard in de staat Tennessee. Julia is de eigenaresse van de B&B en draagt een zware last met zich mee. Haar zoontje Mickey werd op jonge leeftijd ontvoerd en is nooit meer teruggevonden. Als Eli Donovan aanklopt op zoek naar werk lijkt er een frisse wind in het donkere leven van Julia te komen. Maar Eli draagt zijn eigen lasten met zich mee en besluit Julia niet te veel te vertellen over zijn verleden. Als Eli dan ook nog een kind blijkt te hebben, wordt Julia heen en weer geslingerd tussen haar eigen zoon en de liefde voor dit nieuwe jongetje.
Ondertussen lezen we ook over Charlotte, die honderdvijftig jaar geleden ook in Peach Orchard woonde als vrouw des huizes. In de gruwelijke tijd van slaven en de burgeroorlog zit Charlotte gevangen in een ongelukkig huwelijk en worstelt met haar verboden gevoelens voor Kapitein Will, afkomstig van het vijandelijke leger. Ze haalt enkel troost uit de onbevangenheid van haar zoontje Benjamin.

Huis vol Herinnering is een warme roman over vriendschap, liefde voor kinderen en nieuw geluk vinden. De schakeling tussen de huidige tijd en de negentiende eeuw geeft een interessante afwisseling en illustreert de titel des te meer. De brieven die Julia en Eli vinden, afkomstig van Charlotte, maken een mooie schakeling met de historie van het huis. De schrijfstijl van Linda Goodnight is beeldend en prettig. Toch heb ik wat moeite gehad om door het verhaal heen te komen; de ingrediënten zijn er allemaal; de rijke historie van het huis, de 'geesten' van vorige bewoners en de onzekerheden van de huidige bewoners, maar toch heb ik het idee dat het verhaal wat aan de oppervlakte blijft en langzaam voortkabbelt. Er zijn veel woorden nodig om weinig échte gebeurtenissen te beschrijven en ik mis de verdieping die er met gemak in had gekund.  Huis vol herinnering is een fijn boek om op de bank onder een dekentje te lezen, maar verwacht er ook niet meer van dan dat; een fijn boek.

Huis vol herinnering

1  2  3  4  5

Deze rijkgeschakeerde roman speelt zich af in de tijd van de Amerikaanse Burgeroorlog en in het heden, en vertelt over de bewoners van een mansion in Tennessee... Over Julia Presley, die denkt dat écht gelukkig zijn niet meer voor haar is weggelegd, maar die troost put uit het runnen van de Peach Orchard Inn, haar sfeervolle bed & breakfast. Over Eli Donovan, die op zoek is naar een nieuw bestaan, en die het aanbod van Julia om haar te helpen bij het opknappen van het oude huis met beide handen aangrijpt. En over Charlotte Portland, die in een onmogelijke situatie terechtkomt als ze tijdens de Burgeroorlog verliefd wordt op Will, een kapitein van het vijandelijke leger…

• De boom die een wereld was - Yorick Goldewijk

• Tussen twee kwaden - Laura Diane