Recensie: Terug naar school RECENSIE

In Terug naar school maken we kennis met Eva. Het nieuwe schooljaar staat voor de deur, en ze baalt als een stekker dat ze niet bij haar drie beste vriendinnen is ingedeeld. Ze zitten al sinds de brugklas samen in de klas en zijn een onafscheidelijk groepje. Nu komt ze in een nieuwe klas, waar ze zo ongeveer niemand kent. In die klas blijkt iedereen elkaar verder al wel te kennen, en zit ze de meeste lessen naast het enige andere buitenbeentje Simon, een zittenblijver die hardnekkig zwijgt tijdens de lessen.

Maar beetje bij beetje veranderd de dynamiek in het verhaal. Nu ze niet meer bij haar vriendinnen in de klas zit, doen ze vaak opeens alsof ze lucht is en ze hebben haar zelfs niet uitgenodigd voor hun vaste filmavondje. Dan moet ze vervolgens ook nog eens voor een grote opdracht samenwerken met die irritante Simon! Gelukkig begint de aansluiting in haar klas verder wel een beetje te lopen, en vindt ze ook nog eens een leuk oppasbaantje. En achter die donkere krullen van Simon blijkt beetje bij beetje ook een heel andere jongen schuil te gaan.

Terug naar school door Jette Schröder is een verhaal in de leeftijdscategorie 10 tot 12 jaar. Het is het tweede deel in de Love Story serie en zal veel herkenning oproepen bij meiden in deze leeftijdscategorie. Het sluit goed aan en gaat over alledaagse problemen zoals vriendinnen, school, verliefdheid, noem maar op! Het verhaal leest lekker weg en heeft ook een bijpassende website waar je meer informatie kunt vinden over alles rondom liefde. Ook in het boek zitten een test om uit te zoeken of die ene jongen jou misschien toch wel leuk vindt, tips over hoe je aan zijn telefoonnummer kunt komen en wat je vervolgens het beste als eerste berichtje zou kunnen sturen.

Jette Schröder zet dus een leuk en herkenbaar verhaal neer waar veel meiden aansluiting bij zullen kunnen vinden. Het ‘interactieve’ deel met testjes en een bijbehorende website is ook echt helemaal van deze tijd en alleen maar een positieve aanvulling op het geheel.

Terug naar school

1  2  3  4  5

Eva heeft het goed voor elkaar. Ze haalt mooie cijfers en heeft een leuke vriendinnengroep. Dit verandert als ze na de zomer niet meer bij haar vriendinnen in de klas zit, maar bij de chagrijnige zittenblijver Simon. Als de twee samen een werkstuk moeten schrijven, lopen de irritaties hoog op. Simon ziet echter als enige dat Eva door haar vroegere vriendinnen wordt buitengesloten. En Eva helpt hem contact te maken met zijn weggelopen vader. Misschien valt het schooljaar toch nog wel mee...

• Halloween films die niet eng zijn

• De ergste film clichés

• De leukste Disney samenzweringstheorieën