Recensie: Relax! 100 manieren om te ontspannen RECENSIE

Relax! (100 manieren om te ontspannen) is opgedeeld in een zestal hoofdstukken: lief zijn voor je lijf, relaxed eten, get up & get out, don’t worry be happy, verwen jezelf, en happy home. Deze indeling wordt door schrijfster Sarah Devos niet al te streng gehanteerd, want maar al te vaak kom je als lezer tips tegen die eigenlijk in een ander hoofdstuk thuishoren. Maar dat maakt niet uit, want dit is simpelweg niet zo’n serieus boek. Wat je ervan zult vinden, hangt erg af van wat je ervan verwacht.

Het boek stelt zelf op de omslag die verwachting al naar beneden bij. Ze hebben het over eenvoudige tips en voor de hand liggende middeltjes. En dat zijn het ook. Tenzij je werkelijk nog nooit ergens een artikel over ontspannen hebt gelezen, ga je in Relax! niets vernieuwends aantreffen. De tips en oefeningetjes zijn allemaal al eerder beschreven in boeken, in artikelen en op websites. Ook achtergrondinformatie of nadere toelichting ontbreekt, het gaat hier echt om kort en bondig weergegeven concrete tips voor ontspanning. Denk aan het nemen van een bad, het aanleggen van een moestuin, het nemen van een huisdier, vaker dansen en zingen, genoeg slapen, voldoende frisse lucht, positief denken, anderen helpen en alles met aandacht doen.

Voor de zeer gestreste mens met een superdruk leven, is dat misschien wat kort door de bocht. Ik hoor het hen denken: ‘Waar moet ik in hemelsnaam de tijd vandaan halen om uitgebreid in bad te gaan en in het gras te gaan liggen staren naar de wolken?’. Dat soort problemen lost dit boek niet voor je op. Uitgebreid leesvoer is het ook niet: zonder overdrijven lees je dit boek in maximaal 20 minuten helemaal uit. Maar misschien is dat juist ook wel weer een voordeel voor mensen die het te druk hebben om te lezen…

Wél is Relax! een leuk boekje met erg mooie illustraties om cadeau te geven aan vrienden of familieleden die gewoon nét iets meer aan zichzelf moeten denken en die af en toe even wat moeten onthaasten. Zij kunnen dan in korte tijd een soort samenvatting doorlezen van meestal simpel uitvoerbare dingen die in het dagelijks leven in te passen zijn. Misschien ook wel een leuk cadeautje in het kader van goede voornemens voor het nieuwe jaar!

100 manieren om te ontspannen

1  2  3  4  5

Laat het los ... relax!
    Heb je ook dringend nood aan vakantie? Een klein beetje me-time? Loop je zowaar krom van de stress? Er zijn zoveel eenvoudige manieren om te ontspannen. Het hoeft niet altijd veel geld te kosten of ver weg te zijn. Met dit boek kan je op elk moment van de dag wel eventjes een klein anti-stressmomentje inlassen. Denk: een ontspannende voetmassage, een relaxerend kruidenbad, een calorierijk maar overheerlijk chocoladedessertje... Elke tip is duidelijk geïllustreerd waardoor het ontspannen dadelijk kan beginnen!