Recensie: Net even anders RECENSIE

Haar echte naam is Cordelia, maar gelukkig noemt iedereen haar Posey. Behalve Liam, helaas. Posey en Liam kennen elkaar van de middelbare school. Hij was de stoere gast voor wie iedereen in katzwijm viel, zij was een onopvallend muurbloempje. Doordat Liam kwam werken in het restaurant van de familie van Posey, leerden ze elkaar wat beter kennen. Maar meer dan dat werd het nooit, al was Posey straalverliefd op hem. Liam ontmoette de populaire Emma, ze kregen verkering en het werd al gauw serieus. Ze verhuisden, en voor Posey werd Liam slechts een jeugdherinnering.

Fast forward naar grofweg twintig jaar later. Ineens staat Liam weer in de keuken van het restaurant. Nog net zo knap en verleidelijk. En nog steeds laat hij Posey niet onberoerd. Liam heeft een hoop meegemaakt in de tussentijd: Emma is overleden aan leukemie en hij is met zijn dochter Nicole teruggekomen om dichter bij de ouders van Emma in de buurt te wonen. Door zijn verleden staat hij niet open voor een relatie, maar aan de andere kant voelt hij zich wel steeds meer aangetrokken tot Posey. Hij kan haar de vastigheid die ze zoekt niet bieden, dus is het dan wel eerlijk om iets met haar te beginnen?

Het karakter Liam is heel goed neergezet in Net even anders. Als lezer voel je de aantrekkingskracht die zo’n beetje alle vrouwen uit het boek ook voelen zodra ze hem zien. Maar hij is meer dan alleen maar een gewild heerschap, je ziet ook zijn worstelingen. Met het gemis van Emma, het alleen moeten opvoeden van een puberdochter, met zijn schoonouders die hem niet accepteren en meer tijd met Nicole willen, en ook met zichzelf en zijn dwangneuroses. Ook de ‘bijrollen’ in het boek voegen echt iets toe, het zijn personages met een bijzonder randje en met name zwager Jon is erg komisch.

Het probleem met dit boek, waardoor het 3 hartjes krijgt in plaats van 4 of 5, is hoofdpersoon Posey. Zij komt vaak wat vreemd en ongeloofwaardig over zodat je jezelf niet zo makkelijk in haar kan verplaatsen. Zo haalt ze zichzelf voortdurend naar beneden en wordt ze in het boek afgeschilderd door zichzelf en anderen als te mager, zonder vrouwelijke vormen, als iemand die je kunt uittekenen in mannenkleren, met heel kort en vooral weerbarstig haar, en die onzeker wordt van haar qua uiterlijk ten opzichte van haar veel meer gezegende nicht Gretchen. Maar ondanks haar onzekerheid date ze eerst met de knappe Dante en is ze later in het verhaal ook niet te beroerd om Liam min of meer te bespringen. Dat is moeilijk te volgen voor de lezer, en dat geldt ook voor haar voortdurend terugkerende erg irritante stopwoordje ‘Oh heilige Elvis Presley’. Dat zou best grappig kunnen zijn als Posey iets zou hebben met Elvis, als op de een of andere manier duidelijk zou worden waarom ze dat op elke pagina zegt. Maar dat is helaas niet het geval. Posey doet de titel van het boek in elk geval eer aan, ze is beslist net even anders!

Toch lees je met plezier door, vanwege Liam en vanwege de andere personages. Het verhaal blijft overeind, ondanks een niet zo herkenbaar hoofdpersoon. Al met al best een aardige chicklit, maar eerlijk is eerlijk: ik heb betere gelezen, ook van schrijfster Kristan Higgins zelf.

Net even anders

1  2  3  4  5

Posey Osterhagen is altijd een buitenbeentje geweest. De enige die op school naar haar omkeek, was de stoere, knappe Liam Murphy. Zij was verliefd op hem en hij niet op haar, maar dat vond ze niet zo erg. Ze waren wél goede vrienden - ook fijn! Tot ze hem op een dag een rotopmerking over haar hoorde maken, en
    hij alsnog haar hart brak... iets wat ze hem nooit helemaal heeft kunnen vergeven.

Nu is hij terug. Hij is nog steeds stoer en knap, en heeft inmiddels het nodige meegemaakt. Posey is vast van plan om bij hem uit de buurt te blijven!

• Winnen: Bridgerton deel 1 t/m 5