Recensie: The Cage RECENSIE

Zes jongeren, drie jongens en drie meisjes, worden wakker in een bizarre leefomgeving. Het ene moment staan ze in de brandende zon en het volgende moment begeven ze zich in een sneeuwstorm. De jongeren hebben geen idee waar ze zijn of hoe ze hier zijn beland. Maar als een van de meisjes dood wordt aangetroffen, is één ding zeker: er is iets gruwelijk mis. Ze worden van buiten de omgeving in de gaten gehouden door de Verwanten, buitenaardse wezens. Al snel maken ze kennis met hun Toezichthouder die drie leefregels opstelt. Regels waaraan de jongeren liever niet voldoen, zoals zichzelf voortplanten, en die zorgen voor onenigheid binnen de groep. Ze komen voor een keuze te staan die de chaos verder aanwakkert: het accepteren van hun nieuwe leefomgeving of een poging doen om terug te keren naar de aarde. Maar is dat laatste nog wel mogelijk?

Toen ik The Cage (Megan Shepherd) mocht recenseren was ik erg enthousiast. De cover en flaptekst waren veelbelovend. Ook kwam ik al wat positieve recensies tegen. Helaas kelderde mijn enthousiasme toen ik aan de eerste hoofdstukken begon. Jongeren die geen idee hebben waar ze zijn beland en hoe dat is gebeurd, is geen vernieuwend geheel. En vanaf daar ging het ook bergafwaarts.

Ik heb mij gedurende het verhaal nogal geërgerd aan verschillende personages. Zoals Nok, het model dat doet alsof ze zichzelf fantastisch vindt, en Rolf, het brein dat vroeger veel is gepest. Dit kon ik niet loslaten en vervolgens moeiteloos verder lezen. Daarbij vond ik Cassian, het buitenaards wezen dat menselijke trekjes heeft, ongeloofwaardig.

Het verhaal zelf was zo vreemd, dat ik niet goed wist wat ik ermee aan moest. Zo vond ik leefregel 3 ‘Plant jezelf voort’ misplaatst. Hetzelfde gold voor de driehoeksverhouding tussen Cora, Lucky en de Toezichthouder. Het was jammer genoeg ook niet duidelijk wat de personages gedurende het verhaal nu precies aan het doen zijn. Ze plannen een ontsnapping maar toch niet. En het enige interessante personage Mali leek uiteindelijk niet zo veel toe te voegen.

Om ook wat positieve punten te noemen: het boek is vlot geschreven en leest lekker weg. In de meeste hoofdstukken volg je Cora, maar de andere jongeren komen ook aan bod. Zo kom je erachter wat voor leven zij voorheen hebben geleid. De verrijkingspuzzels die de personages volgens leefregel 2 moeten oplossen en waarmee ze muntjes kunnen verdienen om spulletjes te kopen in de leefomgeving, geven een leuke draai aan het verhaal.

Ik denk dat Shepherd iets te veel elementen in het boek wilde verwerken, waardoor het op mij nogal bizar overkwam. Desondanks was ik tijdens het lezen nog enigszins benieuwd naar verdere ontwikkelingen. Daarom heb ik The Cage uiteindelijk toch nog twee sterren gegeven. Naar het volgende deel ben ik helaas niet zo benieuwd.

The Cage

1  2  3  4  5
    (17 stemmen)

Wat doe je als je wakker wordt en de wereld zoals je die kent is verdwenen?

Vijf tieners, drie jongens en twee meisjes, worden wakker in een omgeving die ze niet kennen. Niemand weet waar ze zich bevinden en hoe ze er zijn gekomen. Samen proberen ze erachter te komen waar ze zijn en vooral hoe ze er weg kunnen komen. Maar wegkomen blijkt onmogelijk. Vanachter de zwarte ramen die zich overal in het landschap bevinden worden ze geobserveerd door de Kindred; buitenaardse wezens die hen vertellen dat de aarde niet meer bestaat. De vijf jongeren zijn de laatste overlevenden en hun belangrijkste taak is ervoor te zorgen dat de mensheid niet uitsterft. Maar is dat wel de echte reden van hun verblijf in de Cage? Moeten ze ontsnappen uit deze buitenaardse gevangenis of berusten in hun lot en hier een nieuw leven opbouwen? En wat als ze ontsnappen? Welke wereld ligt er buiten de muren? Langzaam maar zeker ontdekken ze meer over de Kindred en hun bedoelingen en ondertussen lopen de spanningen tussen de bewoners van de Cage steeds hoger op...