Recensie: Liefdesbrieven aan de sterren RECENSIE

Tijdens de les Engels op school krijgt een klas de opdracht om een brief te schrijven aan een overleden persoon. Laurel schrijft haar eerste brief aan Kurt Cobain, omdat haar zus May fan was van zijn muziek. Deze brief levert ze niet in, maar ze gaat door met brieven schrijven aan overleden personen. Amy Winehouse, Judy Garland en River Phoenix zijn namen die voorbij komen. Laurel schrijft over haar dagelijks leven in haar brieven: haar nieuwe vrienden op school, haar moeder die hen heeft verlaten en haar gelovige tante Amy. Ze schrijft ook over haar overleden zus May, maar je merkt dat ze het lastig vindt om hierover te praten. Laurel geeft steeds meer prijs en vertelt de lezer het verhaal over de band tussen de twee zussen en hoe deze tot een einde is gekomen.

De cover van Liefdesbrieven aan de sterren is alleen al geweldig. Zonder te weten waar het verhaal over ging, wist ik al dat ik dit boek wilde lezen, enkel door de cover. Het boek heeft geen hoofdstukindeling en bestaat uit brieven. Dit heeft als voordeel dat je steeds even een brief kan lezen, maar ik geef toch de voorkeur aan hoofdstukken. Nu is het gewoon een stortvloed aan brieven. De schrijfstijl van Ava Dellaira vond ik oké, maar niet heel bijzonder. Ik vind het idee mooi dat Laurel brieven schrijft aan overleden personen, om zo het verdriet van haar overleden zus te verwerken. In dit boek draait het niet zozeer om het verhaal, maar om de ontwikkeling die Laurel doormaakt. Naarmate het boek vordert, kom je ook meer te weten over de dood van haar zus May. Toen ik uiteindelijk las hoe zij aan haar eind was gekomen, was ik een beetje teleurgesteld. Had ik daar nou het hele boek op zitten wachten? Gelukkig komt er daarna nog wat diepgang in dit verhaal en moet ik zeggen dat het verhaal van deze twee zusjes mij wel geraakt heeft. Vooral Laurel is een van mijn favoriete personages door haar bijzondere blik op de wereld. Het is prachtig dat Laurel op het einde haar zus May kan vergeven.

Het idee van Liefdesbrieven aan de sterren is mooi, ik vond de uitwerking helaas minder. Het is een mooi boek, dat zeker, maar misschien had ik een heftiger of emotioneler verhaal verwacht. Toch heeft Ava Dellaira een gedenkwaardig boek geschreven met Liefdesbrieven aan de sterren. Dat ik zeker niet zal vergeten, maar ook niet snel zal aanraden.

Liefdesbrieven aan de sterren

1  2  3  4  5
    (3 stemmen)

Het begint allemaal met een opdracht voor Engels: schrijf een brief aan een overleden persoon.

Laurel kiest voor Kurt Cobain, omdat haar zus May gek was op zijn muziek. Net als May stierf hij jong. Na die eerste brief schrijft Laurel er nog veel meer aan dode sterren. Ze vertelt over haar leven op school, haar eerste verliefdheid en het verdriet om de dood van haar zus. Maar hoe kun je rouwen om iemand die je nog niet hebt vergeven voor wat zij heeft gedaan?

In een stijl die even lyrisch als oprecht is, schrijf Ava Dellaira over een meisje dat voor de grootste uitdagingen in haar leven staat.