Recensie: Koken met Granen RECENSIE

Granen zijn zowel omstreden als populair, dit boek van Laura Agar Wilson had dan ook niet op een betere tijd kunnen komen. In het boek “Koken met Granen” laat ze de verscheidenheid aan granen zien en de vele manieren waarop je deze kan gebruiken. Het boek begint met een introductie op granen; wat zijn granen eigenlijk, welke soorten zijn er allemaal, welke voedingsstoffen en voedingswaarde hebben ze en op welke manieren kan je ze bereiden? Vervolgens komen alle mogelijke toepassingen van de verschillende granen in een breed scala van recepten aan bod. Van ontbijt, lunch en diner tot snacks, toetjes en taarten. Veel recepten geven verschillende mogelijkheden aan voor het gebruik van graansoorten, zodat als je een bepaalde soort niet in huis hebt of kan vinden, je die kan vervangen met een ander graan. De recepten zijn zeer toegankelijk doordat ze gebruik maken van ingrediënten die in de gemiddelde supermarkt prima te vinden zijn en de bereidingswijze en -tijd goed te volgen zijn. Mijn boek staat vol met kruisjes bij recepten die ik nog een keer wil maken, drie zijn er al gemaakt met helaas wisselende resultaten.

Ik begon met de “Italiaanse gerstrisotto met tomaat” omdat ik een grote risotto-fan ben. Helaas kon ik de parelgort niet vinden, maar gelukkig bood het recept drie alternatieven aan en koos ik voor de tarwe; de Tarly van Honig. Ik liet mij niet uit het veld slaan door de graanwissel en ging vol goede moed verder met het recept. Tot ik bij de stap kwam waar je alle bouillon en tomatenpassata in één keer moest toevoegen. Dit is een doodzonde in de Italiaanse keuken, omdat je risotto langzaam moet laten garen door regelmatig te roeren en bouillon toe te voegen. Desondanks bleef ik het recept volgen, en alhoewel het meer op een tomatensoep leek dan een risotto, kwam het wonder boven wonder goed. De risotto smaakte prima, maar was zeker niet de beste risotto die ik ooit gegeten had. Voor herhaling vatbaar is dit recept voor mij niet, maar de vervanging van de risottorijst door een ander soort graan onthoud ik zeker.

Als tweede recept maakte ik de pannenkoekjes van geweekte boekweit, maar deze mislukten jammerlijk en daar heb ik dus ook geen foto van gemaakt. Het beslag hield geen vorm en liep in de pan helemaal uit, dus werden het gewoon Hollandse pannenkoeken. Ze smaakten nog prima, maar American Pancakes waren ze niet te noemen. De vervanging van wit bloem door boekweitmeel was voor mij persoonlijk weinig vernieuwend, ik gebruik wel vaker gemalen havermout of volkoren tarwe in mijn pannenkoekenbeslag. Dat het een gezondere optie is dan wit bloem is zeker en daarom verdient het ook zeker een plekje in dit boek. Het is alleen jammer dat de verhoudingen van het recept niet lijken te kloppen om er American Pancakes van te maken.

Drie keer is scheepsrecht en daarom maakte ik de “Indiase kruidige soep van rode linzen en kamut.” De ingrediëntenlijst was prima verkrijgbaar bij de supermarkt, behalve het belangrijkste ingrediënt van het recept; de kamut. Ik heb overal gekeken, maar geen van allen had dit graan. Helaas stond er bij dit recept geen vervangend graan en daarom heb ik zelf gekozen om zilvervliesrijst als vervanging te kiezen. Dit bleek tijdens het koken een prima oplossing te zijn en met een halve liter extra bouillon (2 liter in plaats van de 1.5 liter groentebouillon die genoemd werd in het recept) werd het een heerlijke soep. Jammer van de kamut, maar door de opgedane informatie uit het boek kon ik zelf een vervanging verzinnen.

Koken met granen is een erg inspirerend boek, omdat je met nieuwe, verschillende granen in aanraking komt en er enorm veel toepassingen zijn. Toch vraagt het boek om een kleine portie eigen inzicht omdat de recepten enigszins bewerkelijk zijn. Hier moet je je niet door laten ontmoedigen, omdat de recepten zeer toegankelijk zijn en met een beetje eigen input je er iets lekkers van kan maken.

Koken met granen

1  2  3  4  5

Kookboek met graan in de hoofdrol
    Graan is de verzamelnaam voor het zaad van diverse grassen. Het is heel voedzaam, zit boordevol vitaminen, proteïnen en mineralen en is vaak een bron van vezels. Bekende graansoorten zijn rijst, tarwe, spelt en haver, maar in dit boek komen ook freekeh, farro, speltcouscous, polenta en vele andere granen aan bod. Koken met granen laat je kennismaken met al deze graansoorten aan de hand van meer dan 150 makkelijke, gezonde en heerlijke recepten. De gerechten maak je in een handomdraai met de stap-voor-stap informatie. Er valt veel te ontdekken in koken met graan.