Recensie: Een regenboog in de nacht RECENSIE

Pea (5) en haar zusje Margot (4) spelen elke dag alleen buiten in de weilanden. Hun vader is een tijd geleden verongelukt en haar hoogzwangere moeder lijkt sindsdien nooit meer te lachen. Thuis moeten ze dan ook hun eigen plan trekken want hun moeder is erg vermoeid door haar zwangerschap en kan de dood van hun vader moeilijk verwerken. Wanneer Pea en Margot Claude ontmoeten krijgen hun dagen leuke invullingen. Ze spelen samen in de weilanden, eten koekjes in het meisjesnest of spelen met Merlin. Al snel krijgt Pea het idee dat Claude misschien een goede nieuwe vader voor hen is, maar nu eerst nog mama overtuigen…

Na het lezen van de achterflap sprak het boek mij enorm aan. Ik vroeg me meteen af hoe Pea’s leven er uit zou zien en welke avonturen ze zou gaan beleven. Ook in Claude was ik geïnteresseerd want wat zou zijn rol zijn in het leven van Pea?

Een regenboog in de nacht wordt verteld vanuit Pea’s personage en dit vond ik heel bijzonder. De vijfjarige Pea ziet en vat niet alles op zoals volwassenen dat doen, dus als lezer weet je vaak wat de volwassen personages bedoelen terwijl je toch lekker kan meegaan in het naïeve denkpatroon van Pea. Vaak zorgde die factor er nét voor dat ik het boek zo aangrijpend en mooi vond.

Ik weet niet hoe Claire King het voor elkaar heeft gekregen om het boek zo realistisch uit de ogen van een vijfjarige te kunnen schrijven terwijl ze zelf een volwassene is. In mijn ogen is dat een erg groot talent en kan ook alleen iemand met dat talent een dergelijk boek helemaal tot zijn recht laten komen. Wat in dit geval zeker gelukt is! Het was voor mij erg moeilijk om het boek weg te leggen. Ik leek als lezer een band te krijgen met Pea en de drang om voor haar te zorgen en haar te bemoederen was dan ook erg groot, al ging het om een fictief personage.

De schrijfster heeft het personage van Pea en alle bijkomende personages erg mooi en gedetailleerd uitgewerkt. Je leert ze kennen, maar ze lijken toch ook allemaal hun geheimen te hebben. De manier waarop ze telkens weer beschreven worden zorgde ervoor dat ik ze heel realistisch kon voorstellen. Ik kon ze zonder moeite voor me zien, bijna alsof ik ze echt kende.

Het mooiste moment in Een regenboog in de nacht was voor mij het einde. Er werd opeens zo veel onthuld, waaronder dingen die ik als lezer absoluut niet door had, al waren er achteraf gezien duidelijke tekenen. Ik voelde me vreemd en om de tuin geleid en zag ineens hoe kwetsbaar Pea eigenlijk was geweest door het verhaal heen. Dit riep bij mij verschillende gevoelens op. Op dit moment kan ik zeggen dat dit één van de mooiste boeken is die ik ooit gelezen heb. Nooit heeft een ander boek me op deze manier ontroerd en ik kan het zeker aanraden aan liefhebbers van romans.

Dit boek krijgt van mij 5 hartjes omdat Claire King in mijn ogen een uniek boek geschreven heeft. Het onderwerp en het verhaal vanuit de ogen van Pea maken het boek extra bijzonder omdat dit niet vaak voorkomt. Ik heb enorm genoten van het boek en het heeft me meerdere malen ontroerd, zeker een aanrader voor iedereen die van romans houdt.

Een regenboog in de nacht

1  2  3  4  5

De vijfjarige Pea en haar zusje Margot spelen elke dag alleen in de velden achter hun huis in een slaperig dorpje in Zuid-Frankrijk. Pea's vader is eerder die zomer verongelukt en haar moeder zinkt steeds verder weg in haar depressie. Hoe hard Pea ook haar best doet, ze weet niet meer tot haar moeder door te dringen.

Wanneer Pea Claude ontmoet, een man die net zoveel van zwerven door de velden lijkt te houden als zij, denkt Pea dat ze een nieuwe vriend heeft gevonden, of misschien zelfs een nieuwe papa...

Een regenboog in de nacht is een indringende roman over kinderlijke veerkracht in de ondoorgrondelijke wereld van verdriet van volwassenen.