Recensie: Dit was niet het plan RECENSIE

Het leven van advocaat Charlie Goldwyn loopt niet volgens plan. Twee jaar geleden kwam zijn vrouw Mira om het leven bij een vliegtuigongeluk. Sindsdien werkt hij non-stop en komt de zorg voor zijn vijfjarige zoontje Caleb terecht op de schouders van Charlies tweelingzus Zadie. Hij staat op het punt om partner te worden, als hij op een personeelsfeestje een speech geeft die volledig uit de hand loopt. Plots is hij niet alleen zijn vrouw kwijt, maar ook zijn baan. Als Zadie ook nog eens aankondigt te gaan trouwen en niet meer voor Caleb kan zorgen, wordt het hoog tijd voor Charlie om een stapje terug te doen om te kijken wat hij met zijn leven gaat doen. Kan hij eindelijk een échte vader voor Caleb zijn? Of kan hij de harde zakenwereld niet missen?

Dit was niet het plan is een lief en warm verhaal. Het boek springt voor- en achteruit en wisselt zo af tussen het heden en het verleden, waardoor je een duidelijk beeld krijgt van de relatie tussen Charlie en Mira. Daardoor leer je beter begrijpen wat Charlie mist en waarom hij zich zo op zijn werk stort. Ik vind het interessant dat auteur Cristina Alger ervoor heeft gekozen het verhaal vanuit een mannelijk hoofdpersonage te vertellen. Misschien komt het daardoor dat Charlie eigenlijk een wandelend cliché is. Gelukkig maken de excentrieke Zadie en Caleb veel goed. Vooral de kleine Caleb heb je al gauw in je hart gesloten en je zult hopen dat zijn vader eindelijk meer tijd voor hem zal vrijmaken.

Of de band tussen Charlie en Caleb nog te redden valt, dat moet je zelf maar lezen. Dit was niet het plan is geen spannend verhaal vol verrassende plotwendingen, maar het eind was minder cliché dan ik had gedacht en was zeker de moeite waard. Het is een fijn feel-good verhaal dat je een beetje warmte geeft tijdens de komende winter.

Dit was niet het plan

1  2  3  4  5

Weduwnaar Charlie is 34 jaar oud en een succesvolle advocaat. Hij maakt lange dagen en staat op het punt partner te worden. Zijn eigenzinnige vijfjarige zoontje Caleb is geobsedeerd door natuurrampen en loopt het liefst in jurkjes, wat hem een buitenbeentje op de kleuterschool maakt. Door een uit de hand gelopen grap over een cliënt wordt Charlie ontslagen. Wanneer ook zijn zus aankondigt niet meer fulltime voor Caleb te kunnen zorgen, staat zijn leven helemaal op zijn kop. Dan krijgt hij weer voorzichtig contact met zijn vader en beseft hij zich wat er echt toe doet. Dit was niet het plan is een grappig, herkenbaar en persoonlijk portret over verlies, rouw en over hervonden geluk. Een scherpe, hilarische en tedere verkenning van het vaderschap