Recensie: De schuldigen RECENSIE

Als ik zin heb in een spannende thriller, weet ik dat ik bij David Baldacci terecht kan. Ik ben niet de enige, gezien het feit dat er wereldwijd al ruim 100 miljoen boeken van zijn hand verkocht zijn. Daarbij biedt hij volop keuze. Deze Amerikaanse auteur leverde de afgelopen jaren rustig twee of meer nieuwe boeken per jaar af. Zijn nieuwste is De schuldigen, boek 4 in de serie over Will Robie en zijn partner Jessica Reel.

Will Robie is huurmoordenaar in dienst van de Verenigde Staten. De beste die er is. Waar ook ter wereld, wie het beoogde slachtoffer ook is, elke dreiging wordt door Robie op onschadelijk gemaakt. Tot hij na een kapitale fout niet meer in staat is de trekker over te halen. Eenmaal thuis slaat de twijfel toe. Als vervolgens blijkt dat zijn vader, met wie Robie al jaren geen contact meer heeft, gearresteerd is voor moord, zit er niets anders op dan terug te gaan naar zijn geboorteplaats. Om uit te zoeken wat er gebeurd is én om de confrontatie aan te gaan met zijn verleden.

De schuldigen is weer een vlot geschreven Baldacci. Kennis van de boeken over Will Robie en Jessica Reel is niet per sé noodzakelijk. Het boek start op hoog tempo met een buitenlandse missie, maar verliest die vaart als Robie naar zijn vroegere woonplaats vertrekt. Alsof er heel veel opgetuigd moet worden om het verhaal vervolgens weer op stoom te kunnen krijgen. Maar Baldacci stelt gelukkig niet teleur, en al snel vliegen de kogels je weer om de oren. Het boek wegleggen is dan lastig, tot alle losse puzzelstukjes keurig op hun plek gevallen zijn.

Daarmee is De schuldigen een prima boek voor de liefhebber, maar niet een van de betere – noch van deze schrijver, noch in bredere zin binnen het genre. Zoals gezegd zakt het verhaal na de voortvarende start wat in. Ook zit er echt heel veel in het boek, van internationale missies tot kindermisbruik en van persoonlijke trauma’s tot nieuwe relaties. Niet alles wordt even sterk uitgewerkt. Hierdoor bleef ik ondanks de spannende ontknoping toch met een wat onbevredigd gevoel achter.

De schuldigen

1  2  3  4  5

Vlak nadat hij een klus succesvol heeft afgesloten, krijgt Will Robie te horen dat zijn vader is gearresteerd voor moord. Dan Robie is rechter in het stadje waar Will is opgegroeid. Will is van zijn vader vervreemd en moet nu terug om uit te zoeken wat er aan de hand is. Het slachtoffer was verdachte in een zaak die rechter Robie kort daarvoor had voorgezeten. Tegen de zin van de rechter in, had de jury de man vrijgesproken uit angst voor represailles van zijn familie. Langzaam maar zeker komt Will erachter dat er in het stadje veel meer aan de hand is dan gedacht. Niet veel later valt er een tweede slachtoffer...