Recensie: Omdat ik niet wou kussen RECENSIE

'Omdat ik niet wou kussen' is een waargebeurd verhaal over Hatice Ava dat is geschreven samen met jeugdauteur Guy Didelez. Hatice is veertien jaar als ze op Valentijnsdag wordt neergestoken. Terwijl ze in Antwerpen naar de supermarkt loopt komt er een onbekende jongen naar haar toe die haar probeert te kussen. Als Hatice hem afwijst steekt de jongen haar in haar nek. Als het mes een halsslagader raakt, verkeert Hatice in levensgevaar. Ze komt er weer bovenop, maar leeft nog iedere dag met een trauma.

In 'Omdat ik niet wou kussen' wordt er heel erg gedoeld op het verwerkingsproces na de steekpartij. De steekpartij vindt plaats in het eerste hoofdstuk en daarna lees je vooral over Hatice haar gevoelens en wat ze meemaakt nadat ze is genezen. Alleen het eerste hoofdstuk en het laatste hoofdstuk vond ik spannend. Dat had ik graag wat meer verdeeld over het boek gehad, maar ik vind niet dat ik een waargebeurd verhaal daar op kan af rekenen. Wat ze wel hadden kunnen doen is de spanning meer opbouwen aan het begin van het boek. Een klein irritatiepuntje voor mij was dat het een Belgisch boek is. Hoewel het gewoon Nederlands lijkt, zitten er toch hele andere woorden in die voor Nederlanders gek klinken zoals: 'zot' of 'ik mag u graag'.

Het verhaal leest prettig weg en is vlot geschreven, ook al zijn de hoofdstukken best lang. Ondanks dat er niet veel spanning in het boek zat, bleef ik wel nieuwsgierig, omdat ik mezelf bleef afvragen wie de dader was. Het is ook fijn dat Hatice heel open is in het boek, waardoor je het gevoel hebt dat je haar echt leert kennen. Ik ken Hatice niet, maar ik had tijdens het verhaal het gevoel dat ze eerlijk is. Ze doet zich niet voor als een held en komt niet over of ze heel erg in de belangstelling wil staan met dit boek.

Op zich ben ik wel in voor een deel twee van 'Omdat ik niet wou kussen'. Ik ben heel erg benieuwd hoe het nu met Hatice haar trauma gaat, maar ook met de dader. Zit hij nog steeds vast, heeft ze ooit nog contact gehad met de ouders van de daders? Die vragen bleven voor mij nog onbeantwoord.

Ik geef 'Omdat ik niet wou kussen' drie hartjes. Een aanrader voor mensen die houden van non-fictie verhalen. Misschien een tegenvaller voor de fans van thrillers. Daarvoor zit er te weinig spanning in.

Omdat ik niet wou kussen

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Die jongen kwam naar me toe en vroeg of het goed was. Ik antwoordde niet. Verlegen of wat vroeg hij.Ik ken u niet, antwoordde ik. Wil je me niet beter leren kennen vroeg hij toen. Toen ik nee zei, kwam hij naar me toe en probeerde me te kussen. Ik duwde hem weg en hij stak me neer. Omdat ik niet wou kussen vertelt het waargebeurde verhaal van Hatice Ava, een veertienjarig Turks meisje dat op Valentijnsdag 2010 op het Antwerpse Kiel door een onbekende in de hals werd gestoken omdat ze niet op zijn avances inging. Het mes raakte een halsslagader en het meisje verkeerde in levensgevaar. Ze herstelde van haar verwondingen, maar nog dagelijks denkt ze aan die vreselijke dag.