Recensie: Silber - het derde boek der dromen RECENSIE

Silber het derde boek der dromen van Kerstin Gier is het afsluitende boek in de Silber-trilogie. Het boek ziet er weer prachtig uit zoals we ondertussen gewend zijn van Blossom Books. De mooie hardcover en het design van alle drie de boeken staan heel mooi in de boekenkast. Met de Edelsteen-trilogie ernaast ben ik helemaal klaar voor Kerstin haar volgende trilogie.

Liv Silver is nog steeds gelukkig samen met Henry, maar liefdes ervaring problemen zorgen voor de nodige moeilijkheden in de relatie. Want Henry is toch wel meer ervaren dan Liv. Daarnaast zijn Liv, Henry en Grayson bezig om te ontdekken wat de plannen zijn van Artur en Anabel. Zit er echt een demon achter ze aan? En wie is nu Secrecy? Liv en haar zusje proberen ook de thuis situatie te redden want hun moeder gaat trouwen, Moker wil zich bemoeien met de bruiloft en hun kindermeisje is niet al te gelukkig in de liefde. Gaat dit wel goed komen?

Als groot fan van de Edelsteen-trilogie (en wist je dat hier ook Duitse films van zijn!) kon ik niet wachten op de volgende boeken van Kerstin. Silber deel één begon erg veelbelovend. Spookachtige kerkhoven, een demon, dromen gangen en een groot mysterie, het boek was zo uit. Maar toen kwam deel twee en dit was helaas een beetje een teleurstelling. Het boek ging van een young adult fantasy boek naar een normaal young adult boek waarbij vooral de tiener problemen van Liv centraal staan. En aangezien vooral het fantasy aspect van het verhaal mij trekt  (en de Edelsteen-trilogie stond hier vol mee) is dit toch een teleurstelling. In het laatste deel is dit nog hetzelfde helaas. De dromen gangen zijn nog steeds onderdeel van het verhaal, net als de demon. Anabel en Arthur zijn nog steeds de mysteries in het boek. Wie is nu de echte slechterik en bestaat de demon wel? Maar toch is het gehele fantasy aspect weg uit het verhaal. Met logica wordt alles uitgelegd, wat een leuke twist is, maar hoe zit het dan met die dromen? Dat is toch de hoofdlijn in het verhaal? Dit aspect blijft helaas helemaal liggen en antwoorden zal je niet vinden in dit laatste deel. Naar mijn mening een gemiste kans om een goed ya fantasy boek te schrijven.

Maar Kerstin Gier is wel een hele goede schrijfster en het boek leest vlot weg. Als je opzoek bent naar een Young Adult boek en geen hoge verwachtingen hebt van het fantasy aspect, zal je dit boek erg leuk vinden. Tiener drama, schoolintriges, eerste liefdes en vriendschap komen zeker aan bod in dit deel van Silber en zal menig tiener aanspreken.

Silber: Het derde boek der dromen

1  2  3  4  5

Liv Silber heeft nogal wat aan haar hoofd: Hoe kan het dat het roddelblog van de school al haar geheimen kent? Welke duistere gestalte schopt 's nachts stennis in de eindeloze gangen van de droomwereld? En wat gaat ze doen aan haar onuitstaanbare stiefzusje en sluwe grootmoeder? Nachtmerries, mysterieuze ontmoetingen en wilde achtervolgingen zijn niet bepaald bevorderlijk voor een goede nachtrust. Het feit dat er zowel overdag als 's nachts mensen zijn die nog een appeltje met Liv te schillen hebben, maakt het er allemaal niet beter op... Gelukkig heeft ze een aantal hele leuke (lees: knappe) vrienden en Henry die letterlijk de jongen van haar dromen is. Of heeft ook hij iets te verbergen?