Recensie: List en leugens RECENSIE

Kaz Brekker is een sluwe en intelligente crimineel. Hij leid een bende genaamd De Kraaien. Als hij een opdracht krijgt aangeboden die levensgevaarlijk is, maar financieel gezien wel erg lucratief is, stelt hij een team samen die deze opdracht misschien wel eens kan klaren.

List en Leugens is het nieuwe boek van Leigh Bardugo en het begin van een nieuwe serie namelijk De Kraaien. Bij het lezen van dit boek moest ik er in het begin echt even inkomen. List en Leugens is weer een heel ander verhaal dan de Grisha serie van Leigh. En Leigh maakt het de lezer niet altijd makkelijk met de namen in haar boeken. Dit was ook al zo in de Grisha serie en ik ben het dus wel gewend van haar, maar ik snap dat het voor een nieuwe lezer wat verwarrend kan zijn. Leigh gebruikt namelijk erg veel personages in haar boeken en die komen allemaal heel snel aan bod. Daarnaast hebben deze personages een voornaam, achternaam en een bijnaam. Deze drie namen worden afwisselend gebruikt. Dit zorgt ervoor dat je er echt even in moet komen en alle namen goed moet onthouden.
Maar als je eenmaal wat verder bent, pakt het verhaal je op en neemt het je mee naar de wereld van Ketterdam, Ravka en Fjerda, de Grisha wereld. Persoonlijk hou ik van deze wereld. Het is een duistere wereld vol met magische mensen, oorlogen, criminaliteit maar ook liefde en vriendschap. Dit boek begint in Ketterdam met Kaz en zijn bende. Dit zorgt natuurlijk gelijk voor een extra duister tintje in het boek. Want Ketterdam is niet een gezellige plek, maar een plek vol met criminaliteit en geweld.

Kez stelt een team samen voor een opdracht en iedereen in dit team is een interessant karakter. Je leest het boek ook vanuit de verschillende personages. De hoofdstukken zijn genoemd naar het karakter waar je op dat moment vanuit leest. Bij sommige boeken is dit niet altijd even fijn, maar in dit boek werkt het heel goed. Elk karakter is interessant en zorgt weer voor een andere visie op de missie en op elkaar. Vooral ‘ de Schim’ en Kaz zijn erg interessant en deze twee hebben dan ook meer hoofdstukken. Dit boek is echt geweldig spannend door alle achtergrond verhalen, personage ontwikkelingen en natuurlijk vooral de geweldadige en gecompliceerde situaties waarin de groep steeds terecht komt. List en Leugens leest snel weg omdat je door de spanning het boek moeilijk kan wegleggen. Gaandeweg worden er steeds meer relaties duidelijker gemaakt en dit is ook een spanning waardoor je gekluisterd aan het boek zit. Want hoe zit het nu met het verhaal van Kaz en wat is de geschiedenis tussen Nina en Matthias? List & leugens is een prachtig gecompliceerd verhaal vol met avontuur, spanning, liefde, geweld, criminaliteit en vriendschap. Een boek dat je niet wilt missen!

List en leugens

1  2  3  4  5

Limited edition met zwart op snee.

Het nieuwe boek van Leigh Bardugo speelt zich weer af in de Grisha-wereld, ditmaal in Ketterdam.

In Ketterdam is alles te koop, als je maar bereid bent om te betalen. Niemand weet dat beter dan crimineel wonderkind Kaz Brekker. En dan krijgt hij een opdracht aangeboden die weliswaar levensgevaarlijk is, maar hem meer geld oplevert dan hij ooit had kunnen dromen. Hij kan het alleen niet in z'n eentje... Kaz verzamelt een team om zich heen dat op het eerste gezicht een bij elkaar geraapt zooitje lijkt: een op wraak beluste ex-gevangene, een gokverslaafde scherpschutter, een van huis weggelopen rijkeluiszoon, een spion en een Hartenwringer.

Hun reis leidt dwars door vijandig Fjerda en de zes worden niet alleen belaagd door een andere bende die op hetzelfde doel uit is, maar ook door Grisha die dankzij een mysterieuze drug een bijna onmogelijke, explosieve kracht hebben ontwikkeld. En tussendoor moeten ze proberen om elkaar niet te vermoorden.