Recensie: De wilde heks: De boodschap van de valk RECENSIE

Ik weet nog goed hoe blij ik was na het lezen van het eerste boek van ‘De wilde heks’, die afgelopen maart uit kwam. Een jeugdboek, dat was wel duidelijk te zien aan de dikte van het boek, het wat grote lettertype en het feit dat hoofdpersoon Clara een 12-jarig meisje is. Toch merkte ik dat tijdens het lezen niet echt en had het wat mij betreft net zo goed een Young Adult kunnen zijn.

Het tweede deel, ‘De boodschap van de valk’, gaat vrijwel meteen verder waar het eerste deel geëindigd is. Clara is tot rust gekomen na alle avonturen in het eerste deel, maar erg lang duurt dat niet. Ze ontvangt mysterieuze boodschappen, maar begrijpt nog niet waar dat op slaat en waarom dat betrekking heeft op haar leven als een wilde heks. Alles valt langzaam op zijn plek als Clara’s vriendin Shanaia bewusteloos in een parkje wordt gevonden. Haar bescherming is dood en vanaf dat moment weet Clara dat zij weer midden in het avontuur zit.

Aan het begin van het verhaal was ik wat angstig wat de plotlijnen van ‘De boodschap van de valk’ zouden zijn. Ik was juist zo dol op de avontuurlijke en mysterieuze omgeving van het eerste boek. Ik zag het al helemaal voor me dat we Clara alleen zouden volgen op school. Dat was gelukkig niet helemaal het geval. Ik moet er dan wel bij zeggen dat ik de samenvatting op de achterzijde van het boek daarom niet helemaal vind lijken op het verhaal zelf. Zo speelt school een enorm kleine rol, laat staan dat duidelijk naar voren komt dat Clara gepest wordt.

Er is iets wat mij enorm aantrekt aan de schrijfstijl van Lene Kaaberbol. Het voelt niet als een jeugdboek, het voelt alsof ik een film aan het kijken ben, zo goed zie ik alles voor me. Het verhaal verveelt niet en ik vloog door het boek heen. Het is soms zo gruwelijk, zo heftig. Dat verwacht je niet voor een boek voor jonge kinderen.

Aan het einde van het boek bevindt zich het eerste hoofdstuk van het derde deel, maar ik wacht nog even met lezen. Ik weet dat ik dan meteen het hele boek wil, in plaats van wachten tot mei.

De wilde heks - De boodschap van de valk

1  2  3  4  5

Het tweede deel in een bekroonde bestsellerreeks over een meisje dat met dieren kan praten
    Clara is een wilde heks. Door de andere heksen wordt ze aanvaard als één van hen, maar op school wordt ze gepest. Bovendien heeft Clara's aartsvijand Chimaera het meer dan ooit op haar gemunt. Zal Clara erin slagen Chimaera te verslaan? De boodschap van de valk is het tweede deel in deze reeks over Clara, over haar liefde voor dieren en haar strijd om te overleven in een wereld waar magie allesbehalve kinderspel is.