Recensie: Zwarte Tulp

Zwarte Tulp gaat over de familie Vonk en de familie Kester, twee families die in de bloemenhandel werken en al jaren een wrok tegen elkaar koesteren. Luuk Vonk zou in het verleden een affaire hebben gehad met Anja Kester, die later samen met haar man verongelukte, volgens de familie Kester, door toedoen van Luuk. Beide families doen al jaren hun best om een zwarte tulp te kweken wat de rivaliteit onderling vergroot. De familie Vonk lijkt dit eindelijk gelukt te zijn maar dan komt Luuk plotseling te overlijden en wordt de beginnende zwarte tulp vernield. Hierna gaat zijn dochter Emma naarstig op zoek naar de aantekeningen van haar vader om toch nog de zwarte tulp te kunnen kweken. De dood van Luuk roept echter nogal wat vragen op en daarnaast hebben alle kinderen in beide gezinnen ook nog hun eigen verhaal en bijkomende problemen. Het resultaat: een verhaallijn vol romantiek en spanning met thema's als dood, liefde en haat, loslaten en vasthouden, harmonie en chaos.

Zwarte Tulp is de eerste Nederlandse serie die werd gemaakt voor Videoland en waarvan we afgelopen tv-seizoen gelukkig ook mochten meegenieten op RTL4 en nu ook op DVD. Want wanneer je eenmaal door de eerste, enigszins vreemde, aflevering heen bent wordt het verhaal steeds interessanter en is het er een om van te genieten. Veel mensen in mijn directe omgeving hebben alleen de eerste aflevering gekeken en hielden het daarna voor gezien. Wanneer je echter door de spreekwoordelijke zure appel heen bijt, krijg je er een serie voor terug met veel spanning, verrassende wendingen in het verhaal en zelfs ook een aardige dosis humor. Daarnaast raak je gewend aan de misschien wat rare facetten van de serie zoals kleindochter Jisanne, die haar dode opa kan zien en het oude omaatje van de familie Vonk die in raadselen praat.

Naast de kracht en de originaliteit van de rode draad, draagt ook de sterrencast bij aan de kwaliteit van deze serie. Zo worden de hoofdrollen onder andere vertolkt door Huub Stapel, Anna Drijver, Carolien Spoor, Benja Bruijning, Abbey Hoes en Marcel Musters. Vanwege het grote succes van de serie (duizenden kijkers die de serie op Videoland binnen 48 uur volledig afkeken) wordt momenteel het tweede seizoen opgenomen.

Zwarte Tulp is zeker een aanrader wanneer je houdt van een dramaserie die een tikkeltje vreemd, maar wel lekker is!