Recensie: Kijk niet om RECENSIE

Inspecteur Lokyer en zijn team weten niet meer waar te zoeken als alweer het derde slachtoffer gevonden wordt. De dader lijkt steeds zelfzekerder en gaat als maar gruwelijker te werk. Intussen zit ook Sarah Grainger met een probleem. Ze wordt al enige tijd gestalkt door een onbekende man en ontvangt sinds kort ook briefjes van hem.De politie leek de zaak niet belangrijk genoeg te vinden maar als de stalker van Sarah en de seriemoordenaar een link lijken te hebben springt inspecteur Lokyer op de zaak. Samen met zijn team probeert hij de daders te vatten voor er nog meer slachtoffers vallen.

Omdat er gewerkt wordt met twee verhaallijnen kan je als lezer de verschillende gevoelens van de personages ervaren. De boosheid van de seriemoordenaar, de vastbeslotenheid van de politie, de angst van Sarah en het ongeduld van de stalker. Dit zorgt ervoor dat het verhaal spannend en afwisselend is en je als lezer zelf al dingen gaat vergelijken en theorieën gaat bedenken.

Clare Donoghue heeft een schrijfstijl die perfect past bij een thriller. Nadat ik het boek had uitgelezen wilde ik dan ook meteen op zoek naar haar andere boeken. Toen ik ontdekte dat dit haar eerste boek was kon ik dit bijna niet geloven. De kans dat je als beginnend schrijver zo’n geweldig spannend debuutboek schrijft lijkt mij zeer klein en toch is het haar vol overtuiging gelukt. Ik ben er dan ook zeker van dat we nog meer boeken mogen verwachten van Clare Donoghue.

Ondanks het feit dat er al veel thrillers bestaan met seriemoordenaars, is het haar gelukt om het verhaal een originele invulling te geven. Vooral het werken met twee “daders” was voor mij vernieuwend en maakte het lezen aangenaam. Ik was constant op zoek naar de link tussen de twee en de drijfveer voor hun daden. Al kwam die toch nog uit de lucht vallen bij het plot.

Na het lezen van ‘Kijk niet om’ kijk ik vol verlangen uit naar een nieuw boek van Clare Donoghue. Als ze allemaal zo sterk zijn als dit boek dan vermoed ik dat er een nieuwe bestsellerauteur geboren is!

Dit boek krijgt van mij 5 hartjes omdat het zo onvoorstelbaar goed is voor een debuutboek. Vanaf de eerste zin had het mij in zijn macht en ik heb het in een ruk uitgelezen. Het boek is een echte aanrader voor iedereen die van spanning houdt.

Kijk niet om

1  2  3  4  5

'Kijk niet om' van Clare Donoghue is een thriller voor de fans van Peter James en Lee Child. David Hewson gaf een mooie quote: 'Overtuigend en verontrustend. Een auteur om in de gaten te houden.'

Stalking, Londen, angstaanjagende spanning, schokkende twists; de ingrediënten van 'Kijk niet om' van Donoghue.

Fotografe Sarah wordt gestalkt. Wanneer er in haar omgeving in Londen diverse vrouwen vermoord worden aangetroffen, staat de politie voor een raadsel. De dader gaat steeds grover te werk. Wat is het verband tussen de slachtoffers? Ondertussen krijgt Sarah cryptische briefjes en verontrustende telefoontjes.