Recensie: Lieke is verliefd RECENSIE

Lieke zit samen met Eva en Sam in de klas bij meester Gerrit. Meester Gerrit is verliefd op juf Laura en nu is Lieke ook een beetje verliefd. Op Sam. Maar dat vertelt ze aan niemand, zelfs niet aan haar beste vriendin Eva. Alleen merkt Eva het heus wel! Als meester Boris, de directeur van de school, een groot winterfeest organiseert omdat de school 100 jaar bestaat, besluiten Lieke en Sam samen te werken. Lieke maakt armbandjes en Sam de doosjes waar ze in verkocht gaan worden. Eva is bang dat Lieke alleen nog maar met Sam wil spelen. Zeker als Sam een briefje aan Lieke stuurt waarop staat dat hij verliefd op haar is. Maar wanneer het kinderdagverblijf in het dorp getroffen wordt door een grote brand, schieten Eva, Lieke en Sam gezamenlijk te hulp!

‘Lieke is verliefd’ is het derde boek van Jette Schröder met Lieke in de hoofdrol. Opnieuw is er gebruik gemaakt van verschillende materialen om de illustraties te maken. De combinatie van wol, plastic, tape en ‘echte materialen’ zoals luciferdoosjes, geeft een erg leuk effect – hoewel kinderen dit misschien niet direct zullen opmerken. De geïllustreerde briefjes en moppen tussendoor houden het verhaal lekker luchtig en speels.

Om de boekenreeks rondom Lieke is een hele online community gebouwd. Dit betekent dat je online vriendinnen kunt worden met Lieke, in haar dagboek kunt lezen en haar allerlei vragen kunt stellen. Het is leuk dat zo de afstand tussen boeken en internet, zeker voor jonge lezers, steeds kleiner wordt.

Opvallend is dat ‘Lieke is verliefd’ zeker ook volwassenen zal aanspreken. Het verhaal doet menigmaal terugdenken aan het eerste zelf ontvangen briefje waarop stond: ‘Ik ben op jou.’ Maar ook de plagerijtjes van jaloerse klasgenootjes die in koor ‘zoenen, zoenen, zoenen’ scanderen kent iedereen wel uit zijn eigen jeugd. Erg herkenbaar en dus extra leuk om samen met je zoon, dochter, nichtje, neefje of kleinkind te lezen!

Lieke is verliefd

1  2  3  4  5

Lieke is verliefd op Sam. Ze vertelt het aan niemand. Maar Eva merkt het best! Ze maakt zich er zorgen over. Wat als Lieke straks alleen nog maar met Sam wil spelen? Dan krijgt Lieke plotseling een geheim briefje van Sam... 'een fantastische meisjesserie!