Recensie: Superstarters RECENSIE

Superstarters’ is een kookboek van de Italiaanse David Bez met daarin meer dan 150 gezonde en snelle ontbijtvariaties. David maakt al drie jaar lang elke dag een andere salade voor zichzelf klaar. In ‘Superstarters’ laat hij zien hoe je snel, efficiënt en gevarieerd een ontbijtje kunt klaarmaken. In dit boek vind je geen uitgebreide zondagmiddagbrunch, maar simpele ontbijtjes die je binnen vijf minuten kunt bereiden en snel naar binnen kunt werken. Verschillende havermoutrecepten, salades of yoghurt vol met fruit en zaden; alles komt voorbij in David Bez zijn kookboek.

Kookboeken zie je steeds vaker verschijnen. Meestal vind je daarin recepten zoals zelfgemaakte croissants en broden of gekarameliseerde peer in havermout. Lekker, maar daar heeft niemand tijd voor als je om half negen op je werk moet zijn. Daarom is ‘Superstarters’ zo’n fijn boek. Alle recepten zijn snel, gezond en je kunt er eindeloos mee variëren. Het zijn meestal gerechten die je wel kent, maar met combinaties waar je niet zo snel aan denkt. Kokos, papaja, quinoa en pinda’s bijvoorbeeld of havermoutpap met appeltjes en chiazaad. Zelf maakte ik de havermoutpap met appeltjes en chiazaad en yoghurt met nectarines, mango en bosbessen. Beiden bevielen erg goed.

Ook de opmaak van het boek is mooi. Het boek heeft een harde stoffen kaft met daaromheen een papieren ‘banner’ met een paar ontbijtvariaties afgebeeld. In het boek vind je een stukje uitleg over verschillende soorten groentes, fruitsoorten, granen en zaden. De foto’s van de recepten zijn heel erg clean. Je ziet een simpel wit bakje op een witte achtergrond. Daarnaast staan de ingrediënten geschreven en in een cirkel aan de zijkant staat hoe je er een rauw of vegetarisch alternatief van kunt maken. Yes, pluspunten!

Ik vind ‘Superstarters’ een heel erg fijn boek. Als je haast hebt is het fijn om even een blik in dit boek te werpen voor een snel ontbijtje of lunch. Het cirkeltje aan de zijkant met rauw of vegetarisch alternatief vind ik ook heel erg leuk. Dit maakt het boek interessant voor iedereen. Een klein nadelig puntje is dat de ingrediënten best duur zijn. Een bakje chiazaad kost al snel vijf euro, maar gojibessen ook. En drie verschillende soorten fruit zijn ook niet heel erg goedkoop. Daarom krijgt ‘Superstarters’ vier hartjes in plaats van vijf.

Superstarters

David Bez

11 januari 2016

ISBN 9789461431387
    Uitgever Good Cook
    192 pagina's

Good Cook

Kookboeken

1  2  3  4  5

Start de dag met een superontbijt! Het belang van een goed ontbijt wordt steeds meer onderstreept: na de nachtrust heeft het lichaam nieuwe energie nodig om er weer volop tegenaan te kunnen gaan. Superstarters laat je zien hoe je eindeloos kunt variëren en bovenal weinig tijd hoeft te spenderen aan het maken van je ontbijt. Start de dag met abrikozen, nectarines, walnoten en yoghurt. Of eet roggebrood met geitenkaas, blauwe bessen en vijgen. Varieer met maan-, hennep- of chiazaad en vervang de yoghurt eens door cottage cheese of crème fraîche. David Bez bewijst na zijn zeer succesvolle Supersalades dat je net zo makkelijk in een handomdraai de meest fantastische ontbijtjes kunt maken; ook met alternatieven voor vegetariërs, veganisten en mensen die glutenvrij eten. Voor elk wat wils en uiteraard zijn alle superstarters ook prima geschikt als tussendoortje.