Recensie: Wat je als student over eten moet weten RECENSIE

'Wat je als student over eten moet weten' staat bomvol tips, trucs, ingrediënten en wetenswaardigheden. Dit boek is geschreven door James Peterson die verschillende prijzen en kookboeken op zijn naam heeft staan. In 'Wat je als student over eten moet weten' wordt antwoord gegeven op 500 culinaire vragen. Bijvoorbeeld: hoe bereid je de perfecte kreeft en hoe fileer je verse vis? Maar je vindt ook uitleg hoe je een ei moet bakken of prei moet schoonmaken. Het blijft immers een boek voor studenten, maar dan wel een boek waar je heel je leven lang iets aan hebt.

'Wat je als student over eten moet weten' is zo'n typisch boek dat iedere ouder aan zijn kind moet meegeven als zijn of haar kind het huis uitgaat. Het leven van een student is namelijk best wel zwaar, soms wil een gebakken ei met een hele dooier niet eens lukken. Gelukkig komt in dit boek letterlijk alles aan bod, dat kan ook niet anders met maar liefst 422 pagina's. Hoe maak je soep, glazuur, verse pasta, mosselen, friet, biefstuk? Waar bewaar je voedsel? Hoe schil je een wortel en aardappels? En zo kun je eindeloos doorgaan. Wat je in dit boek allemaal kunt vinden is ongelofelijk. Het allerbeste van alles is dat alles stap voor stap wordt uitgelegd in tekst én in foto's. Bij elke handeling die je moet doen staat een foto. Dan kan het bijna niet misgaan. Handig!

Het boek is ook nog eens heel erg overzichtelijk. Er zijn verschillende hoofdstukken waar elke categorie in is verdeeld. Zo heb je een hoofdstuk over zoete en hartige taarten, vlees en gevogelte en drank. In totaal zijn er dertien hoofdstukken. Ondanks dat het ontzettend veel informatie bevat is alles duidelijk en overzichtelijk.

Ik geef 'Wat je als student over eten moet weten' vijf hartjes, omdat het zo'n ontzettend duidelijk boek is. Je kunt het zo gek niet bedenken of het staat erin. Wat voor kaas doe je op je cheeseburger? Check. Hoe maak je kaassoesjes? Check. Wat voor krabben heb je? Dubbel check. En ondanks dat je zoveel informatie hebt is het ook nog eens overzichtelijk. Ook dat er foto's bijstaan hoe je een handeling stap voor stap verricht is echt geweldig. Een heel prettig boek!

Wat je als student over eten moet weten

1  2  3  4  5

Weg met de kant-en-klaarmaaltijden en de diepvriespizza's! Met dit boek wordt het koken voor studenten een stuk gemakkelijk, gezonder en vooral leuker!

Wat je als student over eten moet weten geeft antwoord op bijna 500 culinaire vragen. James Peterson behandelt basisdilemma's waar een beginnende kok voor komt te staan, maar ook de meer ervaren kok kan zijn techniek ermee perfectioneren. Van vraagstukken als 'hoe bak je een ei' tot 'hoe kook ik pasta'.

De ruim 500 foto's laten zien hoe je stap-voor-stap te werk kunt gaan bij elk probleem. Door middel van tips en trucs van doorgewinterde chefs kan iedere student zijn prestatie in de keuken verbeteren.