Recensie: Kanarie RECENSIE

Kanarie is een thriller geschreven door de Amerikaanse auteur Duane Swierczkynski, waarin drugs hetgeen is wat de excellente studente Sarie Holland in de problemen brengt. Haar leven liep redelijk op rolletjes, ze haalde goede cijfers op de universiteit, ging niet naar feestjes, dronk en rookte niet en was daarmee de ideale dochter. Haar moeder is een aantal jaar geleden overleden, een niet geheel verwerkt verdriet resulteert in een dagboek gericht aan haar moeder. Dit is ook waarmee het boek opent, “Hoi Mam, gisternacht werd ik gearresteerd. (Of zoiets.)” De lezer valt meteen midden in het verhaal en komt te weten hoe deze perfecte studente gearresteerd werd. Het blijkt een gevalletje “op de verkeerde plek op de verkeerde tijd' te zijn. Zij is degene die met een zak pillen op de achterbank van haar auto gepakt wordt door een undercover agent genaamd Wildey. De jongen van wie de pillen zijn, had ze pas net op een feestje ontmoet en op de één of andere manier voelt ze de behoefte hem te beschermen. Daarmee wordt zij de dader en hangt haar een gevangenisstraf boven haar hoofd, iets dat de excellente studente niet kan gebruiken. Er wordt haar een deal aangeboden, de gevangenis of undercover agent worden om de grote drugsbaas Chuckie Morphine te ontmaskeren. De keuze is simpel, Sarie Holland wordt undercover drugsagent.

Politieagent Wildey wil eigenlijk vooral eerst de jongen pakken waarmee Sarie die avond gezien werd. Maar Sarie weigert zijn naam te geven en werkt samen met de vriend genaamd D. om Wildey andere, meer interessante namen te geven. Uit de samenwerking met D. ontstaat een vriendschap, maar ook tussen Wildey en Sarie is er sprake van een connectie die verder gaat dan de politieagent die de baas is over zijn undercoveragent. Sarie wordt handig in het spelletje en brengt Wildey meer dan waar hij op had gehoopt, goed en slecht. Het verhaal neemt een sneltreinvaart als Sarie zich echt in de onderwereld van de drugs begeeft en dichter en dichterbij drugsbaas Chuckie Morphine komt. Weet ze zichzelf vrij te werken van haar alternatieve straf?

Kanarie is een thriller die lekker weg leest doordat er een afwisseling is in personage-perspectief. Voor het grootste gedeelte is Sarie aan het woord in de vorm van een dagboek aan haar moeder. Deze teksten, in cursief, zijn in spreektaal geschreven waardoor je het gevoel hebt over Sarie's schouder mee te kijken. De undercoveragent Wildey heeft ook zijn eigen stukken, beduidend korter, maar daardoor niet met minder impact. Je ziet de hele situatie ook van zijn kant en begint met hem mee te leven als je ziet dat hij echt om Sarie begint te geven en niet wil dat ze faalt. De grootste ergernis en vraag bij het verhaal blijft wel, waarom beschermt ze haar zogenaamde vriend D.? Ze heeft hem pas net op een feestje leren kennen, het was allemaal zoveel makkelijker geweest als ze hem gewoon meteen had aangegeven. Maar waarschijnlijk probeerde ze haar eigen reputatie hiermee te beschermen, als ze hem aangaf zou ze als verklikker op de universiteit bekend staan. Daarbij komend had ze waarschijnlijk niet stil gestaan bij de gevolgen die het bezit van een zak met pillen met zich mee zou brengen.

Kanarie van Duane Swierczkynski krijgt van mij vier hartjes, omdat de enigszins naïeve Sarie met haar bescherming van haar zogenaamde vriend D., voor een spannend verhaal zorgt die de lezer tot het eind weet te boeien.

Kanarie

1  2  3  4  5

Briljante studente wordt drugsinformante tegen wil en dank
    Swierczynski's unieke personages en scherpe pen maken dit boek tot een must-read! Cum laude-student Sarie verleent haar vriendje een gunst en raakt per ongeluk verzeild in een drugstrip. Agent Wildey arresteert haar, maar doet haar een voorstel: als ze niet naar de cel wil, moet ze maar undercover drugsinformante worden. Sarie leert snel en ontpopt zich tot een ijverige informante. Maar Wildey wil snel carrière maken en stuurt Sarie ongewild in een hinderlaag. Opgejaagd door zowel moordlustige dealers als genadeloze politieagenten, staat Sarie er alleen voor, met enkel de kennis die ze de afgelopen weken heeft opgebouwd. Sarie besluit wraak te nemen...