Recensie: Liefde kan mislukken RECENSIE

Liefde kan mislukken (Love may fail) is de nieuwste roman van Matthew Quick, schrijver van verfilmde bestseller The Silver Linings Playbook. De verwachtingen liggen dan ook al direct hoog. Liefde kan mislukken start als Portia Kane bij haar arrogante en steenrijke man weggaat. Ze zit in de kledingkast terwijl ze ziet hoe hij met een jong blond exemplaar het bed inrolt en overweegt ze beiden dood te schieten met het pistool in haar handen. Ze kiest er toch voor om te vertrekken zonder een bloedbad maar met het nodige drama en keert terug naar haar verzamelzieke moeder in haar ouderlijk dorp. Daar lijkt de tijd stil te hebben gestaan en ontmoet Portia vroegere klasgenoten die allemaal hun eigen verhaal hebben. Ze hoort dat haar favoriete leraar, meneer Vernon, geen les meer geeft na een incident met een agressieve leerling met een honkbalknuppel en zich als een kluizenaar heeft teruggetrokken in de bossen. Portia ziet het als haar persoonlijke missie om Meneer Vernon weer voor de klas te krijgen. Want als degene die haar al deze jaren vooruit heeft geholpen en heeft geïnspireerd het leven niet meer ziet zitten, hoe moet ze zelf dan ooit de moed vinden om door te gaan?

Liefde kan mislukken is een roman die je vastgrijpt en niet snel meer laat gaan. Naast Portia komt ook onder andere Meneer Vernon zelf aan het woord waardoor je alle personages steeds beter leert kennen en van ze gaat houden met al hun imperfecties. Het boek heeft een humorvolle start wat maakt dat ik hem niet snel weg kan leggen. Later in het verhaal zet de humor een stapje naar achteren, wordt het boek wat pittiger van inhoud en gaat de vaart er een beetje uit. Het verhaal zet je aan het denken over doelen in je leven en de boodschap van het boek is helder: wees uniek en ga je eigen weg. Ook leert het boek dat het nooit te laat is om je dromen achterna te jagen. Liefde kan mislukken zit vol verwijzingen naar literatuur en bovendien vliegen de beste heavy metal nummers van de jaren 80 als een rode draad door het boek. Liefde kan mislukken is zowel grappig, als ontroerend en inspirerend.

Liefde kan mislukken

1  2  3  4  5

Een heftige, humoristische en ontroerende roman van de auteur van The Silver Linings Playbook

Portia Kane is ingestort. Nadat ze haar man heeft betrapt met een van zijn jonge pornosterretjes gaat ze terug naar South Jersey, waar weinig veranderd is sinds ze er na haar ongelukkige jeugd vertrok. Wanneer ze hoort dat haar geliefde leraar Engels op de middelbare school, Mr. Vernon, tegenwoordig als kluizenaar leeft, besluit Portia de enige man te redden die altijd in haar geloofde. Zal het haar lukken om samen met een brutale non, een ex-heroïneverslaafde, een kleine metalhead en haar moeder met verzamelwoede deze bijzondere man zijn vertrouwen in de mensheid te laten terugvinden?