Recensie: Paniek aan boord RECENSIE

Emma is een jonge wetenschapper in de dop. Ze mag mee op een missie naar Antarctica met haar vaste team en dit keer mag ook haar beste vriend Mikkie mee. Ze gaan de invloed van toerisme op afgelegen gebieden onderzoeken. Op het cruiseschip komen ze allerlei mensen tegen, zowel wetenschappers als vertegenwoordigers van toeristische organisaties. Iedereen heeft zo zijn eigen motieven om mee aan boord te gaan. Maar Emma ontdekt, dat niet ieders motief zuiver is en dat er iets speelt wat niet in de haak is. Kan ze het tij nog keren?

Paniek aan boord is een boek voor kinderen vanaf tien jaar, maar het is zeker niet het doorsnee luchtige tienerboek. Daar Emma een jonge wetenschapper is, is het boek gegrond op serieuze maatschappelijke en ecologische kwesties, zoals de invloed van toerisme op de natuur, onze ecologische voetafdruk, etc. Heel interessante en leerzame stof, waar de doelgroep zeker de nodige kennis van kan opsteken. Dixie Dansercoer is zelf een bekende poolreiziger, en weet dus waar ze het over heeft. Samen met Reina Ollivier maken ze deze informatie toegankelijk voor de jongere generatie.

Het boek wordt extra toegankelijk gemaakt door de spanning die in het verhaal zit. Emma en haar vrienden zijn niet alleen maar saaie onderzoekers, er gebeurd ook nog daadwerkelijk iets spannends aan boord en Emma en haar vrienden staan hierin voor een belangrijke missie om de kwade plannen te ontmantelen en tegen te houden. Dit maakt Paniek aan boord een avontuurlijk en leerzaam verhaal voor iedereen. Bovendien is het helemaal van deze tijd door de speciale foto’s in het boek. Met een speciale app op je telefoon kun je de filmpjes scannen en zo wordt het boek met speciale foto’s en filmpjes van Antarctica helemaal tot leven gebracht.

Paniek aan boord is niet het eerste deel in een reeks boeken over Emma Dewit, en er wordt regelmatig verwezen naar eerdere avonturen in de serie. Hoewel het daardoor misschien wel leuker is om de boeken in de juiste volgorde te lezen, is het niet storend om het verhaal te kunnen volgen en kun je dus desondanks het boek op zichzelf staand lezen.

De coole avonturen van Emma Dewit - Paniek aan boord

1  2  3  4  5

Emma mag voor de tweede keer op wetenschappelijke missie naar Antarctica. Ditmaal gaan niet alleen haar vaste teamgenoten Svea en Antonio mee, maar ook haar beste maatje Mikkie. De vier jonge wetenschappers zullen onderzoek doen naar de invloed van toerisme op afgelegen gebieden. Aan boord van het cruiseschip naar Antarctica zijn zowel wetenschappers als vertegenwoordigers van toeristische organisaties. Algauw wordt duidelijk dat niet iedereen hetzelfde wil. Bovendien zijn bepaalde passagiers met geheime plannen meegereisd. Kan Emma's team het schip op de juiste koers houden?