Recensie: Erken mij & andere wraakverhalen RECENSIE

Erken mij & andere wraakverhalen is een bundel van Esther Verhoef. Het boek bestaat uit drie verhalen die al eerder zijn uitgebracht: ‘Erken mij’ is een boek, ‘Na sluitingstijd’ een verhaal voor Margriet en ‘Offline’ een verhaal voor Libelle. Het verhaal ‘De stagiaire’ was nog niet eerder uitgebracht. Alle verhalen hebben het onderwerp wraak als rode draad door het verhaal lopen. ‘Na sluitingstijd’, ‘Offline’ en ‘De stagiaire’ bestaan uit ongeveer twintig bladzijdes. Erken mij is een iets langer verhaal.

Esther Verhoef is één mijn favoriete schrijvers, maar het idee van een verhalenbundel stond mij op de een of andere manier toch tegen. Juist haar boeken met de langere verhalen en de complottheorieën zijn zo goed. Na het lezen van het eerste verhaal was ik iets meer overtuigd, maar nog niet helemaal. Na het lezen van het tweede verhaal was ik verkocht en na het lezen van het derde verhaal nog meer. ‘De stagiaire’ was mijn favoriet. De spanning wordt goed opgebouwd en details worden omschreven op een manier zoals alleen Esther Verhoef dat kan. De verhalen zijn totaal verknipt, maar ergens ook een beetje herkenbaar. Als je bent begonnen aan het tweede verhaal kun je niet meer stoppen met lezen.

Het langste verhaal van de verhalenbundel is ‘Erken mij’. Het gaat over Daphne die een weekend naar Parijs gaat met haar psycholoog Etienne als afsluiting van de therapiesessies die ze bij hem heeft gevolgd. Daar aangekomen worden ze gestalkt door ene Tom van Waard waar Etienne om de een of andere reden niks over wil loslaten. Erken mij vond ik een steengoed verhaal, alleen het laatste gedeelte vond ik heel erg raar. Ik snapte niks van de afloop, maar misschien dat dit aan mij ligt.

Voor fans van Esther Verhoef is Erken mij & andere wraakverhalen een leuke bundel voor in de verzameling. De verhalen zijn vermakelijk, spannend en lezen vlot weg. Een klein nadeel vond ik dat ik het einde van ‘Erken mij’ niet begreep. Alsnog vond ik het verhaal pakkend. Daarom krijgt dit boek vier hartjes van mij.

Erken mij

1  2  3  4  5

Daphne Hoveling, 28 en single, is een halfjaar in therapie geweest bij de veertien jaar oudere psycholoog Etienne Segers voor een burn-out. Als de therapie ten einde loopt nodigt Etienne zijn cliënte uit voor een romantisch weekend in Parijs, de stad waar hij is geboren. Maar de dubieuze idylle wordt al op de eerste avond ruw verstoord Erken mij is een kort verhaal van Esther Verhoef dat is verschenen ter gelegenheid van Juni Maand van het Spannende Boek 2009.