Recensie: Heb je ooit familie gehad RECENSIE

In Heb je ooit familie gehad maken we kennis met June Reid die samen met haar veel jongere vriend in een klein plaatsje in Connecticut woont. Er wonen veel rijke New Yorkers die in het weekend de stad uit vluchten om in het gemoedelijke dorpje weer tot rust te komen. Zo ook June en haar gezin. Maar na de scheiding van haar ex-man heeft ze zich teruggetrokken uit de stad en is definitief in het plaatsje gaan wonen. Haar enige dochter Lolly staat op het punt te gaan trouwen wanneer de wereld van Jane in elkaar stort. Op de vooravond van de bruiloft overleeft June als enige een explosie waarbij haar hele familie om het leven komt. In één klap is ze iedereen kwijt. June is alleen en heeft geen doel meer in haar leven. Ze besluit in de auto te stappen en zo ver mogelijk te rijden om aan haar verdriet te ontsnappen.

Als je de achterflap van dit boek leest, verwacht je dat het nodig is om alvast een doos met tissues klaar te zetten. Maar dat is niet het geval. Het verhaal is tragisch, maar zo geschreven dat het niet te emotioneel of te zwaar is. Naast June komen verschillende personages aan het woord, wat bij sommige boeken verwarrend kan zijn, maar niet bij dit boek. Elk personage voelt anders, maar zo echt dat het lijkt alsof ze het verhaal persoonlijk aan je vertellen. En in plaats van je af te vragen wat hun aandeel is in het verhaal, luister je naar wat ze te vertellen hebben. Naar hun geheimen, gevoelens en verlangens, en zo vallen langzaam de puzzelstukjes op hun plaats. Hoewel het eerst allemaal afzonderlijke personages lijken te zijn, blijkt later dat ze op een bijzondere manier met elkaar verbonden zijn en allemaal een rol spelen in deze tragische gebeurtenis.

Heb je ooit familie gehad is geen boek waar je doorheen vliegt. Niet dat het niet prettig leest, juist het tegenovergestelde. Bill Clegg heeft een prettige schrijfstijl die de personages dicht bij je brengt en waarin gevoelens indrukwekkend beschreven worden. Maar het zijn de zinnen, hoofdstukken en verhalen die je op je moet laten inwerken, die uitnodigen tot langzaam lezen om het verhaal goed tot zijn recht te laten komen.

Heb je ooit familie gehad is een bijzondere, krachtige roman over het leven. Over hoe mensen verliezen en samenkomen en je doet realiseren dat het leven nooit loopt zoals je had verwacht.

Heb je ooit familie gehad

Bill Clegg

30 september 2015

ISBN 9789025445461
    Uitgever Atlas

Atlas

1  2  3  4  5

Op de vooravond van de bruiloft van haar enige dochter wordt het leven van June Reid verwoest: zij overleeft als enige een explosie die haar hele familie het leven kost. In één klap is ze alles kwijt. Eenzaam en reddeloos begint June aan een tocht dwars door Amerika, zo ver mogelijk weg van haar woonplaats in Connecticut. In de nasleep van deze onvoorstelbare tragedie blijkt dat niet alleen Junes leven op zijn kop staat. Het echtpaar dat het motel runt waar June zich probeert af te zonderen, de ouders van haar dochters aanstaande man, de verstoten moeder van Junes omgekomen vriend, allemaal lijden ze onder die fatale klap. 'Heb je ooit een familie gehad' is een elegante, hartverscheurende roman over de menselijke kracht om troost te vinden, zelfs na nauwelijks te verwoorden gebeurtenissen.