Recensie: Piep zei de muis RECENSIE

In Southampton wordt in een verlaten gebouw het lijk van een man gevonden. Niet veel later wordt er een gruwelijk pakketje bezorgd bij zijn vrouw en kinderen, wat zijn hart blijkt te bevatten… Als al snel een tweede slachtoffer gevonden wordt blijkt inspecteur Helen Grace te maken te hebben met een seriemoordenaar, een prostituee die haar klanten opensnijdt en berooft van hun hart. De media maken er al snel hun eigen verhaal van en niet iedereen binnen het netwerk lijkt even goed te willen meewerken. Het is nog maar de vraag of het inspecteur Helen Grace lukt de dader te vatten voor er nog meer slachtoffers vallen.

In het begin van het boek word je meteen gegrepen door de spanning, twee lijken worden op één dag gevonden en meteen vraag je, je als lezer af of ze iets met elkaar te maken hebben. Ze spelen zich af in hetzelfde milieu maar lijken verder geen enkele overeenkomst te hebben. Al snel volgt een tweede moord die de spanning nog eens laat stijgen. Van de dader krijg je als lezer enkel een glimp te zien waardoor je al snel met honderden vragen zit waar je de eerste momenten geen antwoord op lijkt te krijgen. M.J. Arlidge laat je in het ongewisse en weet de spanning aardig op te bouwen.

Het verhaal bevat veel korte hoofdstukken waarin telkens wordt gewisseld tussen de verschillende leden van het politiekorps, de slachtoffers en de dader. Je leert de personages allemaal in kleine stukjes kennen en ontdekt telkens weer iets nieuws in een volgend hoofdstuk. Op deze manier krijg je een goed beeld van de personages zonder dat het langdradig wordt.

Het lukt M.J. Arlidge om je als lezer tot het einde in onwetendheid te laten zitten. Je denkt de dader en haar motief te kennen maar niets blijkt minder waar. Ook de titel Piep zei de muis en het bijbehorende “Vader was niet thuis” worden helemaal duidelijk aan het einde van het boek. Piep zei de muis is een vernieuwend boek, een vrouw als seriemoordenaar komt niet vaak voor en de schrijver bewijst dat ze zeker niet onderschat moeten worden.

Wanneer je als lezer eindelijk het hele plaatje gevormd hebt zorgt M.J. Arlidge onverwacht toch nog voor een laatste actie die er voor zorgt dat je net op het einde opnieuw verrast wordt. Spannend van begin tot eind is dus een gepaste omschrijving voor dit boek. Dit boek krijgt van mij 5 hartjes. Het concept is vernieuwend, het boek verliest niets aan spanning en houdt je in z’n macht tot het einde. Inspecteur Helen Grace is een vrouw met een enorme achtergrond waar zeker meer over te ontdekken valt. Een derde boek met haar in de hoofdrol zou dan ook erg goed onthaald worden!

Helen Grace 2 - Piep zei de muis

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

In een leegstaand huis wordt een vermoorde man gevonden. Niet veel later wordt zijn hart bij zijn vrouw en kinderen bezorgd. Inspecteur Helen Grace weet dat hij niet het laatste slachtoffer zal zijn. Maar waarom is een gelukkig getrouwde man midden in de nacht zo ver van huis? De media hebben het over de omgekeerde Jack de Ripper: een seriemoordenaar die aast op vaders met dubbele agenda's. Helen ziet de woede die uit de moorden spreekt. Wat ze niet voorziet is hoe labiel de dader is - of wat haar tijdens het werk aan deze zaak allemaal nog te wachten staat.