Recensie: Biefstuk RECENSIE

Biefstuk is het debuut van Judith Eykelenboom. Het verhaal gaat over de vijftienjarige Levi met een problematische thuissituatie. Haar zusje Hanna heeft psychische problemen en eet niet meer, haar vader Max is een labiele fantast die verslaafd is aan coke en haar moeder Yvette is in verwachting. Met Levi zelf gaat het ook steeds minder goed. Ze gaat met foute vrienden om, gebruikt drugs en ze kan de sociale thuishulp Inge niet uitstaan. Om grip te krijgen op haar leven fotografeert Levi 'de essentie' - zoals haar vader dat noemt - van alles in haar omgeving. Bijvoorbeeld de ribben van haar zusje die niet meer eet, het gat dat haar vader in de deur heeft geslagen of het neusgat van Mo die coke snuift met een briefje van honderd.

Judith’s schrijfstijl is vlot, gedetailleerd en humoristisch. De zinnen en woordkeuzes die ze maakt zijn leuk. Dat past goed bij haar boek, want het heeft best een literair randje, dit is geen luchtig boek. Als de situaties niet zo gedetailleerd en humoristisch waren omschreven, had ik dit boek ongelofelijk saai gevonden. Het hele verhaal gaat over de situatie waarin Levi verkeerd. Constant voel je de spanningen tussen het hoofdpersonage en haar familie. Levi speelt 'spelletjes' met haar familie en daagt ze steeds uit. Dat kan zomaar omslaan in iets duisters en daar ben je, je als lezer enorm van bewust. Zo gooit ze voor de neus van haar zusje een zelfgemaakt engeltje kapot om een reactie uit te lokken en vertelt ze tegen haar vader dat ze coke heeft gebruikt. Je leest hoe ze steeds meer afglijdt, maar er komt niet echt een gevolg of oplossing daarvan. Persoonlijk mistte ik toch een climax in het verhaal. Iets heel heftigs dat het hoofdpersonage overkomt in plaats van steeds 'kleine' dingen. Hierdoor vond ik het een beetje langdradig worden.

Ik geef Biefstuk drie hartjes. De schrijfstijl is heel erg aangenaam, het verhaal is goed, maar ik miste een climax. Daarnaast vond ik het een tikkeltje langdradig. Misschien zijn 253 bladzijdes net iets te lang voor dit boek. Wel moet ik toegeven dat ik benieuwd ben naar de volgende boeken van Judith.

Biefstuk

1  2  3  4  5

Om grip te krijgen op de werkelijkheid legt de vijftienjarige Levi Storm haar omgeving vast met de oude camera van haar moeder. De foto's zijn, net als haar familie, verre van alledaags: de ribben van haar zusje, een gat in het houtwerk, haar moeder die hoogzwanger een sigaret rookt, de hamer onder haar bed. In een wereld die steeds meer afbrokkelt, waarin de grens tussen realiteit en waanzin flinterdun is, levert Levi het bewijs hoe de dingen echt zijn door 'de essentie' te fotograferen. De vraag is of ze weerstand kan bieden aan haar vader, een labiele fantast. Om zichzelf en haar familie te redden, zet ze alles op het spel. De inzet: de onschuld van haar zusje en die van haarzelf. Judith Eykelenboom (1983) wilde na haar studie journalistiek geen journalist worden, maar schrijver. Ze belandde op de schrijversvakschool en voelde zich meteen als een vis in het water. Met haar debuutroman Biefstuk bewijst Eykelenboom dat ze de goede keuze gemaakt heeft.