Recensie: Lieveling RECENSIE

In Lieveling vertelt Kim van Kooten het verhaal van Puck, gebaseerd op het verhaal van Pauline Barendregt. Op Pucks vijfde verjaardag verhuist ze met haar moeder naar diens nieuwe vriend. Dit maakt dat haar hele leven veranderd. Van een achterstandswijk in Rotterdam naar een villa in Zwijndrecht, een nieuwe school en een nieuwe vader. Hij neemt al snel de zorg voor Puck over van haar moeder. Hij leert haar van alles, doet haar in bad en neemt haar mee op uitstapjes met zijn auto. Ook gaan ze als gezin op vakantie en ze hebben alles wat hun hart begeert. Tenminste aan de buitenkant, onder de oppervlakte is er een groot geheim tussen Puck en haar stiefvader. Dit geheim maakt dat Puck steeds minder gaat eten en steeds meer de behoefte voelt om haar geheim te delen. Maar met wie?

Lieveling geeft een inkijk in het leven van een kind dat opgroeit met misbruik door haar stiefvader. Het beschrijft hoe moeilijk het is om zo’n geheim te delen en alles wat er daarna kan misgaan in het proces om los te komen van haar misbruiker.

Het onderwerp van Lieveling, misbruik, maakt dat het met een nare bijsmaak gelezen wordt. Toch overheerst de nieuwsgierigheid en wil je weten hoe het afloopt.

Lukt het Puck uiteindelijk om haar geheim te doorbreken? Het is moeilijk om niet mee te leven met Puck, het liefst zou je haar ophalen en een veilig thuis bieden. Op wonderbaarlijke wijze weet Kim van Kooten toch humor in het boek te brengen in haar omschrijving van de personages en de situaties waarin Puck samen met haar moeder terecht komt. Een verhaal met een lach en een traan. Daarnaast maakt haar schrijfstijl het boek makkelijk leesbaar en onmogelijk om weg te leggen tot het einde. Door het open einde blijven er veel vragen over en zelfs een lichte teleurstelling. Maar misschien is dit juist heel erg passend bij dit onderwerp. Al met al zeker een aanrader. Een tip voor de lezer: zorg dat je genoeg tijd hebt om dit boek in één keer uit te lezen, want geloof me, dat wil je.

Lieveling

1  2  3  4  5
    (7 stemmen)

Puck is vijf jaar en woont met haar moeder in een achterstandswijk in Rotterdam. Op een dag verhuizen ze naar een kapitale villa in Zwijndrecht, waar de nieuwe man van haar moeder woont. Het lijkt een sprookje: de man - die door Puck 'ome Meneer' wordt genoemd - ontfermt zich over het meisje. Ome Meneer overlaadt haar met cadeaus, wast drie keer per week Pucks haren en samen maken ze lange tochten in zijn grote auto.

Puck is zijn lieveling.
    Het is hun geheim.
    Maar soms worden geheimen te groot om