Recensie: Nodig  RECENSIE

NODIG is het nieuwste social media platform waar je kunt krijgen wat je wil. Of niet wat je wil: wat je nódig hebt. Het nieuwe platform wordt erg populair op de school van Kaylee Dunham. Toevallig heeft Kaylee iets erg hard nodig, namelijk een nier voor haar zieke broertje DJ. Na vele pogingen is het haar nog steeds niet gelukt om een donor te vinden, dus schakelt ze de hulp van NODIG in. NODIG kan je alles geven wat je denkt nodig te hebben, alleen moet je hier wel wat voor terug doen. En niemand op school had kunnen denken dat de prijs die je betaalt zo hoog zou kunnen oplopen…

Toen ik hoorde dat er een nieuw boek van Joelle Charbonneau zou verschijnen, was ik meteen enthousiast. De Test heb ik met veel plezier gelezen, en ook de achterflap van dit boek sprak me erg aan. Tegenwoordig lijken we niet meer zonder social media te kunnen, dus het leek me leuk om over dat onderwerp te lezen. Echter is NODIG niet een social media platform zoals we die gewend zijn. Een van de voorwaarden om lid te worden van NODIG is dat je akkoord gaat met het feit dat je anoniem blijft. Je komt dus niet echt met anderen in contact, terwijl dat juist de bedoeling is van social media.

Het verhaal speelt zich af in onze wereld. Ik vond de opzet van het verhaal wel leuk, maar ook heel ongeloofwaardig en de leerlingen dom en naïef. Iedereen weet toch dat je niet zomaar voor niets iets krijgt? Je krijgt geen gloednieuwe iPhone als je 7 vrienden uitnodigt om lid te worden van een nieuw sociaal medium. Natuurlijk weet ik dat dit verhaal fictie is, maar als het zich afspeelt in onze wereld vind ik wel dat de personages zich moeten gedragen alsof ze in onze wereld leven.

Nodig wordt verteld vanuit verschillende perspectieven, maar waarbij de verschillende perspectieven wel vaker terug komen. Het verhaal zelf draait om Kaylee, dus de meeste hoofdstukken worden uit haar perspectief geschreven. Zij is degene die beseft dat NODIG geen rozengeur en maneschijn is, wat wel iedereen denkt. De hoofdstukken zijn heel erg kort, ze tellen maar een aantal pagina’s. Omdat er zo snel geswitcht wordt tussen personages kon ik niet echt een band met de personages opbouwen, en ook niet met Kaylee. De vele namen die je moet onthouden en koppelen aan een bepaald stukje verhaallijn was erg lastig, omdat er dus zo veel en snel geswitcht wordt.

Het einde van het boek vond ik niet zo spannend en het blies me zeker niet van mijn stoel. Sterker nog, ik had het van te voren al zien aankomen. Ik wist niet wat er precies ging gebeuren en wat er zou worden gezegd, maar in grote lijnen kon ik het van te voren wel raden.

Ik vond het verhaal van Nodig wel leuk verzonnen, maar niet goed uitgewerkt. Het kwam ongeloofwaardig over en ik kon geen band opbouwen met de personages. Het boek is een standalone, en is wel prima om als ‘tussendoortje’ te lezen!

Nodig

1  2  3  4  5

Een voor een sluiten de tieners in Nottawa, Wisconsin, zich aan bij het nieuwste en hipste sociale medium, NODIG, en ze moeten daarvoor een vraag beantwoorden: wat heb je nodig? Een nieuwe iPhone? Een backstagekaartje voor een concert? In ruil voor een schijnbaar simpele taak, zal NODIG het verzoek inwilligen. Iedereen doet het. Dus waarom zou jij het niet doen? Kaylee Dunham weet wat ze nodig heeft – een nier voor haar zieke broer. Ze gelooft niet dat een sociaal netwerk zou kunnen helpen, maar ze heeft niks te verliezen. Of wel? Na haar verzoek te hebben ingediend, realiseert ze zich wat de prijs is die betaald zal moeten worden om haar verzoek in te willigen. De eisen die NODIG aan de gebruikers stelt in ruil voor het in vervulling laten gaan van hun wensen worden steeds hoger, evenals het aantal slachtoffers dat als gevolg ervan valt. Zal Kaylee in staat zijn om het mysterie achter het NODIG-netwerk te ontrafelen en de stekker eruit te trekken voordat het te laat is…?