Recensie: Simon vs. de verwachtingen van de rest van de wereld RECENSIE

Simon is homo, maar dat weet de rest van de wereld niet. Behalve Blue, de jongen waar hij mee mailt en die bij hem op school zit. Ze weten alleen niet van elkaar wie ze zijn. Ze hebben regelmatig contact via de mail en ze beginnen elkaar steeds leuker te vinden. Maar wie zou Blue nou zijn? Is het de jongen die ook meedoet aan de voorstelling op school of een van de knappe voetballers? Naast de mails in het boek lees je ook over de goede vrienden van Simon: Nick, Leah en Abby. Simon vindt het lastig om hen te vertellen dat hij op jongens valt. Want waarom moeten alleen homo’s uit de kast komen? Waarom is hetero de norm?

Simon vs. de verwachtingen van de rest van de wereld, geschreven door Becky Albertalli, is een geweldig boek. Ik ben zelf hetero, maar ik kon me ontzettend goed verplaatsen in de hoofdpersoon Simon. Zijn gedachtes en gevoelens zijn gewoon raak, ze doen iets met je. Becky Albertalli heeft levensechte personages gecreëerd en doet dat ook nog eens met een schrijfstijl waardoor je door het boek heen vliegt. Simon is echt cute, ik ben fan! Je leeft ontzettend met hem mee en het is zo spannend om erachter te komen wie Blue is. Daarnaast is het onderwerp van dit boek erg mooi. We doen allemaal wel alsof we biseksualiteit accepteren, maar dit blijkt niet altijd het geval te zijn. Ik vind het super beschreven dat Becky Albertalli zich afvraagt waarom hetero de norm is. Waarom moeten alleen biseksuelen voor hun geaardheid uitkomen, en niet iedereen? Het is een serieus onderwerp dat door dit verhaal onwijs goed wordt besproken. Ik vind het erg knap hoe zij dit ter sprake heeft gebracht met Simon vs. de verwachtingen van de rest van de wereld.

De ontknoping van Blue vond ik wel een beetje tegenvallen, waardoor ik het boek vier van de vijf hartjes geef. Er wordt het hele boek naar een hoogtepunt toegewerkt, maar op dat hoogtepunt gebeurt er eigenlijk niet zo veel. Dat neemt niet weg dat ik ontzettend blij ben voor Simon en zijn geluk met zijn eigen Blue. Simon vs. de verwachtingen van de rest van de wereld is echt hartverwarmend en ik vind dat dit boek verplicht zou moeten zijn op iedere middelbare school. Ik kan me heel goed indenken dat er jongens of meiden zijn die zich herkennen in dit boek en er ook steun uit halen. Het is een puur en eerlijk boek waar je een beetje verliefd van wordt.

Simon vs de verwachtingen van de rest van de wereld

1  2  3  4  5

Simon Spier is zestien jaar en valt op jongens, maar dat gaat eigenlijk niemand echt wat aan. Maar dan belandt een e-mail naar zijn online crush Blue bij de verkeerde persoon en is Simons geheim niet meer veilig. Plotseling is het leven van Simon behoorlijk ingewikkeld. Simon piekert over een manier om zijn ouders en vrienden te vertellen over zijn geaardheid, maar baalt er tegelijkertijd van dat dit niet op zijn eigen voorwaarden kan. En waarom moet je eigenlijk je seksualiteit uberhaupt verantwoorden?