Recensie: Mama worden RECENSIE

Van “wanneer ben ik er klaar voor?” tot “kersverse mama”, vragen over zwangerschap, de geboorte, het mama zijn, elk onderwerp wordt besproken in het boek “Mama worden

Het boek is gebaseerd op de deskundigheid van een team van specialisten en de ervaringen van echte mama’s en papa’s. In “Mama worden” vind je alle antwoorden op vragen die je hebt wanneer je er over denkt om aan kinderen te beginnen.

Ook wanneer je reeds zwanger bent kunnen de tips van deskundigen en de ervaringen van mama’s helpen om je deze periode zo goed mogelijk te ondersteunen. En natuurlijk kunnen ook toekomstige papa’s er tips uit halen die hun kunnen helpen zich voor te bereiden op de grote dag.

Mama worden” heeft een mooie vormgeving en een gestructureerde werkwijze. Het boek is verdeeld in vier hoofdstukken en begint met “Het plan baby” waarin je eerst te weten komt wanneer je klaar bent om aan kinderen te beginnen, hierbij komen tips en vragen die je jezelf kan stelen om te weten of je er echt al klaar voor bent. Verder in het hoofdstuk vind je tips over het zwanger worden zelf en de voorbereiding op een zwangerschap.

Volgens mij is het erg handig dat het boek begint op het moment voor de zwangerschap. Zo kan je als koppel eerst alles doornemen voor je verder de stap echt zet. Vooral voor mensen voor wie het het eerste kind zal zijn staan er veel handige tips en dingen in waar je vaak nooit eerder over hoorde.

Eens je zwanger bent gaat de informatie over hoe je lichaam en de baby zich ontwikkelen, hoe je je kunt voelen en wat je er aan kan doen om de periode comfortabeler door te komen. Ook informatie over de onderzoeken, bezoeken aan de gynaecologen en algemene vragen waar je als zwangere vrouw mee zit komen aan bod. Vaak samen met grappige ervaringen van mama’s in die periode.

Na de zwangerschap komt ook de bevalling aan bod. Dit hoofdstuk vond ik zelf heel geruststellend. Naast alle verhalen van vrienden en familie is het ook leuk om de feiten te lezen. Duidelijke informatie, waar je in al je enthousiasme soms niet aan denkt bij een bezoek aan de gynaecoloog maar ook verhalen van andere mama’s die het allemaal op hun eigen manier beleefden.

Ook werd er een hoofdstuk geweid aan het leven na de bevalling. Hoe je lichaam en je emoties hierop reageren, tips over het verzorgen van de baby en info over de voeding die je wil geven. Zelfs de papierwinkel die in orde moet worden gemaakt na het krijgen van een baby komt aan bod, geen enkel aspect werd hierbij vergeten.

Bernard Spitz & Sofie Vanherpe zijn er in geslaagd om een uitgebreid boek te maken over het worden van een mama en alles daarrond. Alle aspecten worden besproken met tips, voor- en nadelen maar er wordt niets aan je opgedrongen. De uiteindelijke keuzes liggen allemaal bij jou en dat maakt het boek voor iedereen geschikt.

Bijna elk onderwerp komt aan bod en dit zorgt er voor dat je eigenlijk al veel te weten komt door het boek te lezen. Niet iedereen gaat graag met vragen naar familie, vrienden of de dokter maar wil uiteraard wel graag antwoorden. Doordat er een team van specialisten geleid door dr. Bernard Spitz en ervaringen vanop de blog mamabaas.com, geleid door Sofie Vanherpe, het boek hebben samengesteld zie je de twee kanten tegelijk en dat zorgt voor een groot vertrouwen in de gedeelde informatie.

Dit boek krijgt van mij 5/5 hartjes. Ik kon geen enkele vraag bedenken die niet werd beantwoord in het boek en heb enorm veel geleerd over alles wat er bij komt kijken eens je mama wordt. Het boek is duidelijk, geruststellend en bevat een schat aan informatie. Ik zou “Mama worden” kunnen omschrijven als dé bijbel aan informatie en tips die elke toekomstige moeder zou kunnen ondersteunen tijdens haar zwangerschap en daarna

Mama worden

1  2  3  4  5

Het boek dat élke zwangere vrouw in huis moet hebben
    Het eerste naslagwerk over zwangerschap en geboorte van eigen bodem, samengesteld door Mama Baas en een team van specialisten onder leiding van prof. dr. Bernard Spitz (UZ Leuven). Mama worden geeft een antwoord op alle vragen die zwangere vrouwen zich stellen. Hoe ontwikkelt je baby zich van week tot week? Welke controles zijn nodig? Hoe bereid je je voor op de bevalling? En wat in die eerste weken na de bevalling? Het boek laat hiervoor niet alleen experten aan het woord, maar deelt ook de ervaringen van mama's zelf. Het resultaat: een toegankelijke, herkenbare én wetenschappelijk onderbouwde zwangerschapsbijbel, die alle andere boeken over het onderwerp overbodig maakt!