Recensie: Gefeliciteerd, Leonard Peacock RECENSIE

Meestal is een 18e verjaardag een groot feest. Maar Leonard Peacock heeft andere plannen. Hij kan zich niet voorstellen dat het leven als volwassene beter zal zijn dan zijn leven nu is. Daarom heeft hij besloten op deze dag zelfmoord te plegen. Maar voor het zover is, gaat hij langs bij de vier belangrijkste mensen in zijn leven. Hij heeft een cadeau voor hen, zodat ze zich niet schuldig voelen als ze straks het bericht van zijn dood horen. Daarna staat er nog een vijfde bezoekje gepland. Bij Leonards plan hoort namelijk ook het vermoorden van degene die zijn leven tot een hel heeft gemaakt: zijn vroegere beste vriend.

Verwarde personages zijn Matthew Quick niet vreemd. Denk alleen al aan Pat, de hoofdpersoon van zijn als Silver Linings Playbook (met Bradley Cooper en Jennifer Lawrence) verfilmde debuut. Zonder hun eigenaardige trekjes te laten verdwijnen, geeft hij je een dieper inkijkje in een persoon. Er is meer dan je op het eerste gezicht zou denken. Dat geldt zeker ook voor de hoofdpersoon van Gefeliciteerd, Leonard Peacock.

Vanaf het begin is duidelijk dat Leonard anders is. Niet alleen omdat hij aan de ontbijttafel zit met een nazipistool. Of omdat hij in een zwart begrafenispak mensen volgt naar kantoor, om te oefenen met volwassen-zijn. Ook de vertelstijl die Quick koos voor Gefeliciteerd, Leonard Peacock laat zien dat we in het hoofd van een verwarde puber zijn gekropen. Losse zinnen, voetnoten met aanvullende gedachten, flashbacks. Er staat rustig slechts één woord op een pagina.

Zo ontrolt zich langzaam het verhaal van een doodongelukkige jongen die het leven zat is. Je krijgt een beeld van zijn leven, van de mensen die hem omringen en wel of niet écht zien. Tussendoor lees je in ‘brieven uit de toekomst’ over het leven dat Leonard mogelijk zou kunnen hebben na zijn schooltijd. De vraag of Leonard daadwerkelijk zichzelf en zijn vroegere beste vriend zal vermoorden, houdt de spanning erin. En wat heeft die jongen toch gedaan om dat te verdienen?

Je zou de bijzondere schrijfstijl als storend kunnen ervaren voor zo’n serieus verhaal. Misschien is Leonard sowieso ook wat te luchtig grapjes aan het maken voor iemand die zwaar depressief is. Tegelijkertijd is het knap hoe Quick buiten de gebaande paden treedt om zijn verhaal te vertellen. Een verhaal dat misschien wel te weinig wordt verteld. Daar wordt met Gefeliciteerd, Leonard Peacock gelukkig een beetje verandering in gebracht.

Gefeliciteerd, Leonard Peacock

1  2  3  4  5

Leonard Peacock wordt vandaag achttien. Ouder zal hij niet worden. Vandaag is de dag waarop hij zichzelf van het leven zal beroven met het oude pistool van zijn grootvader.

Maar eerst heeft hij nog een missie te volbrengen. Hij wil de vier belangrijkste mensen in zijn leven een cadeau geven, zodat ze weten dat het niet hun schuld is dat hij er straks niet meer is. En hij moet degene vermoorden die zijn leven tot een hel heeft gemaakt: zijn vroegere beste vriend.

Een geraffineerde psychologische thriller over het leven en de onmogelijke keuzes waar dat leven je soms voor stelt.